The Dynamics of Iraq’s Media: Ethno-Sectarian Violence, Political Islam,
Public Advocacy, and Globalization

Ibrahim Al-Marashi

A recurring theme in debates on the future of Iraq is that the state is facing an imminent civil
war among ethnic Kurds, Turkmens and Arabs, and among the Sunni and Shia Muslim sects.
As tensions continue to escalate, the Iragi media will play a crucial role in these
developments. The pluralization of a private media sector in post-Ba’athist Iraq has served
as a positive development in lrag’s post-war transition, yet this has also allowed for the
emergence of local media that are forming along ethno-sectarian lines. The Iraqi media have
emerged at a stage where they now have the capability of reinforcing the country’s ethno-
sectarian divisions. This policy paper examines the evolution and current state of Irag’s
media and offer recommendations to local Iraqi actors, as well as regional and international
organizations as to how the media can counter employment of negative images and
stereotypes of other ethno-sectarian communities and influence public attitudes in
overcoming such tensions in Iraqgi society.

INTRODUCTION
Overview

Few analyses of the Iragi media have been conducted despite the emergence of hundreds of
newspapers and several satellite channels in the nation, a stark contrast to the five state
owned dailies and single satellite channel that existed during the Ba’ath era. Studies of ethno-
sectarian dynamics in the media have been devoted to Bosnia-Herzogovina and Rwanda, but
unfortunately such studies failed to materialize prior to their conflicts and the existing
literature has been retrospective in nature. This policy paper addressed the need for a
proactive analysis of the Iragi media and its portrayal of ethno-sectarian differences in Iraqi
society.

Observers of the situation in Iraq often predict the nation will face an imminent civil war
among ethnic Kurds and Arabs, and among the Sunni and Shi’a Muslim sects, while others
argue this civil war has already begun. While differences between various ethnic and
sectarian groups have been ever-present in Irag, those differences were rarely articulated in
official, public debate, nor used as a basis by politicians, religious and community leaders to
criticize the others. Even in Ba’athist Iraq, while members of every community may have
suffered discrimination, at least the media never employed the term, “Shi’a,” “Sunni” and
“Kurd” in a negative manner as it would harm national unity. Following the 2003 Iraq war,
the emerging media mentioned such ethnic and sectarian terms for Iraq’s people, but in the
context of calling for national unity. However, the debates prior to the adoption of the Iraqi
Constitution in October 2005 and the December 2005 election of a permanent Iragi Assembly
an emerging trend in Iraq’s politics - its divisive ethnic and sectarian discourse that has now
proliferated into the media.

Following the February 2006 bombing of the revered Shi’a Al-‘Askariyya shrine in the city
of Samarra, a spiral of violence consumed the center of Iraq, including the capital where
sectarian killings between Arab Sunni and Arab Shi’a groups have become daily phenomena.
These tensions manifest themselves in the political sphere, as certain Arab Shi’a parties have



advocated a federal entity in the predominantly Shi’a south as means of separating
themselves from the violence ridden center. Another conflict that receives scant attention is
that of the future of the oil rich city of Kirkuk, contested by Arabs, Kurds and Turkmens, and
often resulting in violent clashes at times. This conflict also represents itself in the political
sphere, as Kurdish parties have called for placing Kirkuk under their federal jurisdiction,
which Arab and Turkmen communities oppose.

Private Iraqg media have emerged in post-war Iraq, reflecting its conflicting ethno-sectarian
agendas, with ownership in the hands of the competing political factions. At the same time,
media have also emerged independent of Irag’s political mosaic, and seek to provide a public
space for education, entertainment and cathartic release for the daily violence that dominates
Iragi public life.

The media has taken on a public advocacy role as well. Advocacy can be defined in the Iraqgi
case as the media advancing the plight of the nation’s citizens by influencing policy makers
to address deficiencies and shortcomings in providing security and infrastructure needs, by
highlighting these problems, and giving Iraqi citizens as platform to express their views.
Ethno-sectarian channels do conduct public advocacy as well, but primarily on behalf of their
communities.

The media in Iraq cannot isolate itself from global trends in international media, and Iraqis
can watch media produced outside of the region, ranging from the British series “Mr. Bean”
to cartoons, music shows and films produced in the Arab World or the US on Iragi channels.
This influx of foreign media, combined with a desire for Iraqis to produce media that reflects
their aspirations resulted in several foreign program formats, such as reality TV that have
been adapted to a local Iraqi context. This Iraqi entertainment media can provide an
alternative to the “lraq” that the Iragis usually witness on TV: that of the news depicting
unrelenting violence in their country. The literature on conflict resolution and the media
stresses that entertainment programming is one method to overcome tensions in deeply
divided society. Both state and private media can play an important role in using
entertainment for this goal.

A professional and independent media that can allow views expressed by all of Iraqgi’s
communities is an important step towards establishing a viable democracy. Nevertheless, in
a country relatively new to independent media, freedom of expression can be abused.® The
aim of this policy paper is to address a growing problem in Iraq: how can the media
exacerbate cleavages in Iragi society, and how it can be used to facilitate a positive attitude in
bridging the differences between its communities.

Methodology

The evolution of the Iraqi media since the collapse of the Ba’athist government raises several
questions. What media is owned by political ethno-sectarian factions? How are ethno-
sectarian differences and conflicts, both rhetorical and violent, represented in the Iraqi media?
Do media outlets enforce a negative attitude to Irag's ethno-sectarian mix? Are there any

! An important study in this subject in the Balkans is Izabella Karlowicz’s “The Difficult Birth of the Fourth
Estate: Media Development and Democracy Assistance in Post-Conflict Balkans,” iin Miklos Sukosd and Peter
Bajomi-Lazar eds., Reinventing Media: Media Policy Reform in East-Central Europe (Budapest: Central
European University Center for Policy Studies, 2003).



Iraqi media outlets seeking to address these differences in a positive manner? What kind of
programs are lragis watching? Do the lIraqi media provide a space for the public to
communicate and express its grievances? Do the media try to produce local entertainment, or
import foreign entertainment for Iraqis to “escape” the grim realities of daily life in their
country? Do other channels refuse foreign programming as a reaction to globalization’s
influence in the country? What bodies have formed to create legislation to regulate the
media? How does Iraqg’s existing legal regulatory media framework deal with the problem?
Finally, what recommendations can be made to ensure that Iraq’s media serves a constructive
role in its post-war dynamics, rather than serving as an element that exacerbates the state’s
current internal tensions?

An overview and assessment of the media in Iraq is needed as there have been relatively few
studies of this subject and is crucial in reviewing the literature of media in other deeply-
divided societies. This policy paper will examine ownership and financing of the various
media and how that is linked with the ethno-sectarian discourse emerging in lrag. It is based
on hours of viewing the programs of Iraqi satellite channels, supplemented by interviews with
Iragi journalists and questionnaires delivered to the channels. Rather than focusing solely on
newspapers or terrestrial channels, this project examines prominent TV stations that happen
to broadcast both terrestrially and via satellite.> According to various surveys, more than
90% of Iraqis receive most of their information, whether it is news or entertainment from
satellite TV stations. According to one statement in a report on the Iragi media, “Many
people do not buy newspapers because the satellite channels communicate every single piece
of news.”® The proliferation of Iragi channels that broadcast by satellite also demonstrates
another important factor: media owners are sending their messages to local Iragi audiences,
the Arab world, as well as the large Iraqi diaspora.

This policy report is based on four sets of data:

1) An investigation of which independent and political factions own the TV media in Iraq
(with a brief overview of their print and radio media).

2) Questionnaires distributed to Iragi media in coordination with the Stanhope Centre for
Communications Policy Research in London.*

3) An analysis of programming content dealing with entertainment, both locally produced, as
well as that which is imported. In the context of a media dominated by violent frames,
entertainment can serve an escapist or cathartic release mechanism in Iragi society.

4) A discourse/content analyses of programming of the stations deemed as having a potential
for affecting ethno-sectarian tensions.

% This policy report survey does not analyze Middle Eastern regional satellite channels broadcast into Irag, such
as the Qatar-based Al-Jazeera, the UAE-based Al-*Arabiyya, the Iran-based Al-*‘Alam. While they have large
audiences in Iraq, this report seeks to analyze those media that serve as a reflection of the factions and
communities in Iraq itself.

® International Media Support, “Media Development in Post-war Iraq Report,” April 2003, p. 16.

* Due to the security situation in Irag, establishing contacts and conducting research provides numerous
difficulties. The author would like to thank Douglas Griffin of the Stanhope Centre for Communications Policy
Research and Professor Monroe Price and Susan Abbot of the Center for Global Communication Studies at the
University of Pennsylvania for arranging access to figures in the Irag Communication and Media Commission,
as well as sharing questionnaires which they distributed in Irag.



The last set of data provides most of the information for this policy paper. Examining the
programs and their content helps determine the priorities and audiences for these stations.
The analysis examines the media beginning with a national event that had ramifications for
all of Iraq's communities, the bombing of the Shi’a Muslim Al-*Askariyya shrine in the city
of Samarra, in February 2006. It was this event that Iraqgis attribute as the spark in intense
inter-communal conflict in Irag. It was also at this juncture that a sample of prominent Iraqi
media representing all societal groups had emerged. The analysis ends at August 2006 when
the researcher made a trip to Irag to collect the audio-visual data beginning from February
2006.

The programming content of various Iraqgi satellite channels was analyzed by “frames” the
station’s used. In the context of this paper | have used Snow and Benford’s definition of a
frame: “an interpretive schemata that simplifies and condenses the ‘world out there’ by
selectively punctuating and encoding objects, situations, events, experiences, and sequences
of actions within one’s present or past environment.”®> By watching satellite media channels
in Irag, the analysis sought to determine how prominent Iragi media, both political and
independent frames ethno-sectarian violence.

The Target Audience

The status of the Iraqi media provides the need for offering recommendations to address three
areas: media regulation, media education, and media institutions. The policy
recommendations are directed to actors on the local and international level.

On the local level, this report seeks to address the Iraqgi regulatory body, The Commission on
Media and Communication, the Iraqi National Assembly and policy makers involved with the
media. On a societal level in Iraq, this paper address educational facilities, such as Baghdad
University’s Department of Communications, as well as journalist associations in lIrag. It
also addresses international donors, including foreign ministries and NGOs who have had
experience in providing aid to media in post-conflict societies, as well as organizations such
as UNDP and UNESCO, which have experience with the Iragi media.

This policy paper also targets an audience of policy makers and non-governmental
organizations who simply seek to gain a broader understanding of the underlying dynamics of
the ongoing violence in Irag. To this general audience interested in Iraqi affairs, this report
seeks to demonstrate that violence in Iraq is not simply fought on the streets, but is
represented in the tele-visual and thus socio-cultural sphere. In this regard, the paper
demonstrates how the media’s public advocacy programs as an alternative means of political
participation in lIraq, in addition to various forms of entertainment as alternatives to violent
media in Irag, as well as a possible means of overcoming divisions in Iragi society.

Defining the Problem of Media and Conflict
The media have the capability of affecting vast audiences and in a time of conflict and they

become important actors, on par with the actual combatants themselves. Media often serve as
a means of transmitting hostility, directly or indirectly, whether it is between states or ethnic

*D.A. Snow and R. Benford, “Master Frames and Cycles of Protest,” in A.D. Morris and C.M. Mueller (eds.)
Frontiers in Social Movement Theory (New Haven: Yale University Press, 1992) p. 137.



groups and can exacerbate tensions by spreading misperceptions or exaggerations. The
question that first needs to be answered is whether a conflict media can emerge from within
the Iragi context. Dusan Reljic examines four determining factors within a media system that
allows for the emergence of a conflict media. These four factors are:

1) political context: the rule of law versus despotic authority

2) economic conditions: the media as an autonomous economic organisation or one
subject to governmental control (media as part of the state apparatus)

3) quality of journalism: critical and analytic reporting or mere functioning as
stenographers of power using the language of hate

4) public attitudes: enlightened democratic traditions or authoritarian value systems. °

In terms of the political context in Irag, prior to 2003 war the rule of law was determined by
the Ba’ath government and primarily by former President Saddam Hussein and, who could
issue Revolutionary Command Council legal decrees at his personal whim, only to change
them the next day. In post-Ba’athist Irag, “despotic authority” still exists within militia,
tribal, religious or ethnic structures. While there are autonomous media organizations in Iraq,
there are equally, if not more powerful stations subject to control of political factions within
the lraqi government, but not directly controlled by the Iraqi state. In terms of quality of
journalism, critical and analytic reporting are developing in Iraq, yet at the same time, other
media outlets do serve as the “stenographers of power,” which at this juncture have reserved
their use of the “language of hate,” but are in a position to employ it in the future. As for
public attitudes, enlightened democratic traditions will take years to form in Iraq, as the norm
in the past was “authoritarian value systems” and the latter will continue to exist on a micro
level in Iraq in the future. In other words, the Iragi context does allow for the emergence of a
conflict media.

According to the conflict resolution literature, the constructive transformation of a conflict
can only occur if it affects the mentalities of either an individual or a society. The media has
the potential to play a significant role in this transformation, by building confidence between
the parties and challenging misperceptions between them. However, this is the exception
rather than the norm. While a review of the literature on media and conflict resolution (a
sample provided in the “References” section demonstrates isolated cases where the media has
had a constructive role in a conflict, in most cases the media has exacerbated conflict rather
than resolving it, and the case of Rwanda illustrates one of the most extreme scenarios.

The second question that remains is has the media in Irag reached a point where in can be
characterized as a conflict media? To answer this question | have appropriated a model from
the Rwanda context, as that is the case that has most vividly demonstrated the role of media
and conflict. While satellite television is the most prominent medium in Irag, radio is most
important means of mass communication in sub-Saharan Africa. Radio Rwanda, a state
controlled station was used by the Hutu dominated government to mobilize troops and
ordinary citizens against the Tutsi Rwandan Patriotic Front in the nineties. During these
tensions, another press was emerging, backed by the Rwandan President’s close circles and
militias practicing undisguised hate-speech against the Tutsi. Radio Télévision Libre des

® Dusan Reljic, “The News Media and the Transformation of Ethnopolitical Conflicts,” Berghof Research
Center for Constructive Conflict Management, December 2002, p. 7.



Mille Collines (RTLM) emerged a private radio station, whose financiers had high level
positions in the government before and during the genocide. RTLM played a direct role in
the killings of moderate Hutus and Tutsis by broadcasting information on where to manage
road-blocks, identified who were supposed to be eliminated, giving their address and license
plates, invited listeners to give information to help find specific persons, and asked Hutus to
join their militias. The relation between Radio Rwanda and RTLM has some ramifications
for the Iragi context. Extremist elements in Rwanda were able to infiltrate both the official
state media, while keeping their own private media as well. The author does not want to
suggest that the a Rwanda like genocide can occur in Irag, but rather seeks to illustrate the
structural similarities between state-owned and private media, where political factions in Iraq
have influence over the state owned media assets, but keep their own private media
functioning as well.

Four factors are developed in an International Media Support (IMS) Report to explain the
emergence of a conflict media in Rwanda.” These four factors can be adapted to any
scenarios where conflict and media are intertwined, and | have adopted the IMS model for
Irag. The IMS policy report elucidates four distinct factors, which | have placed in sequential
order. In other words, | argue that a process needs to occur for media to evolve into a
“conflict media.”

1) astrong ideology

2) control over a mass medium/media
3) psychological preparation to hate
4) acall to violence

The first factor of a strong ideology is propagated by prominent academics, journalists or
politicians, who develop theories of their ethnic or sectarian group. Such theories are framed
in the media by portraying their group as a “stronger race,” and “a race with a glorious past,”
or they could be framed as *“victims” who have to unite in order to deal with a threat posed by
other groups otherwise they will be “eliminated” from the political process or “annihilated”
from within the state altogether. In the final case, violence conducted by one community
against the other is framed as a “matter of self-defense.”

Once ideology or message is framed, there is a need to articulate it, which brings in the
second factor: control over strong mass media to disseminate their message. In these media
outlets, journalists and editors are in many instances non-professionals whose priority is
advocating an agenda rather than informing the public. The dissemination of a “conflict
ideology,” is a key step in conflict escalation. According to the conflict resolution literature
differences between ethnic and sectarian groups is in itself not a precursor to conflict.
Rather, it is the leaders or political movements representing the ethnic and sectarian groups
who mobilized their communities to “gear up” for a conflict. In this conflict escalation
process, control over mass media is essential.

The third step after a faction consolidates both an ideology/message and a media outlet is the
most crucial. It is this step where the media is transformed into a tool of conflict. The
psychological preparation to hate seeks to prepare people or the audience for a violent
conflict. Such preparations include misinformation, as an uninformed audience is easier to

! Alexis, Monique and Ines Mpambara, “IMS Assessment Mission: The Rwanda Media Experience from the
Genocide,” International Media Support Report, 2003.



manipulate. Usual rumors or conspiracies are presented as the opinion of the “ordinary man”
of that particular ethnic or sectarian group. This preparation also seeks to sow division, by
framing peace with other groups as “impossible” and that those who seek reconciliation are
framed as “traitors.” This step also seeks to use demonizing frames of the opponent through
dehumanizing the other group or groups.

The fourth factor in the emergent conflict media begins when it makes direct exhortations to
violence.  The media emerges with the omni-presence of violent frames. “Enemy,”
“accomplice,” “traitor,” “massacre,” and “murder” are examples of violent frames, and lists
of killed victims are framed as “victories,” while the perpetrators of massacres would be
deemed as “heroes,” which would encourage even more killings. This policy paper seeks to
address where the Iraqi media falls within this framework and how recommendations can be
made to prevent the Iraqi media from being transformed into a conflict media.

LR 11

OWNERSHIP, PROGRAMMING AND CONTENT IN IRAQI MEDIA

Ethno-sectarian “media empires” have formed in Iraq and are quiet pervasive element in
Irag’s Fourth Estate. The extent of these media empires are illustrated in the appendix, to
demonstrate how powerful media have coalesced around ethno-political groups in Irag who
have print, radio and TV communications at their disposal. Ethnic factions among the Arabs,
Kurds and Turkmens, and religious-sectarian factions among the Sunnis, Shi’as and
Christians all have their own means of communicating to their ethno-sectarian constituencies
in Iraq and abroad in the Iragi diaspora. Other independent media with no ethno-sectarian
affiliation do exist, but do not have access to the funds that the political parties can provide.
If Iraq is to truly consolidate democratic foundations its media will need to include objective
and independent outlets that represent a broad spectrum of Iraq’s society. By dividing Irag’s
media into four groups, | seek to assess if the Iraqg media is fulfilling this goal, or allowing
itself to become an arena for the political ethno-sectarian divisions in the country to be fought
out.

| categorized the Iragi media into four groups:

1) media owned by the Iraqi state

2) media owned by political Islamist groups (religious/sectarian factions)
3) media owned by ethnic political parties

4) media owned by independent entities

The findings of this policy paper are based on the programs and media content of a select
group of Iraqgi satellite channels that represent each of these four groups. The programming
and media content of news, political, socio-culture, religious and entertainment is analyzed in
four separate sections.

The first section analyzes the channel’s representation of issues of ethnicity and portrayal of
differences between Arabs, Kurds and Turkmen. Additionally the coverage of Islam,
particularly political Islam in Iraqg is examined and whether the media’s portrayals exacerbate
sectarian Shi’a-Sunni divisions.

The second looks at how violence in Iraq is reported and whether the channels encourage
violence amongst Iraq’s various groups, or whether they seek to bridge the differences.



Third, channels are examined as to whether they may provide an alternative space for
overcoming differences amongst Iraq’s divisions. This section examines how some channels
provide a space for civic involvement in political affairs through various talk shows and call
in programs. In this area, channels often serve a public advocacy role, by serving a means to
present the citizen’s demands to the government.

Finally, if applicable, how the channels appropriate foreign media in a local context and what
foreign programs, (political, entertainment) do they import from abroad. It will also examine
what channels are resistant to foreign programming.

STATE OWNED MEDIA

The Coalition Provisional Authority (CPA) in Iraq established the Iraqi Media Network
(IMN). In its initial phases the Network included a terrestrial TV channel, two radio stations,
and the Al-Sabah newspaper. The IMN faced two challenges from an Iraqi perspective. The
first was to demonstrate that it can emerge as a public service broadcaster, serving as the
voice of all Iragis. The second was to establish a satellite channel that had the broadcast
infrastructure and lively and informative programming that could compete with the regional
satellite channels being watched in Iraq, such as Al-Jazeera and Al-Arabiyya, and the Iranian
based Arabic language channel, Al-*‘Alam. In this regard, the IMN was restructured into the
Al-lragiyya network, and expanded to two terrestrial TV channels and the Al-Iragiyya
satellite channel. The satellite channel began transmissions in May 2003 and is a 24 channel.
It is the only national public service channel as its financing comes from the coffers of the
Iragi state, and the Ministry of Finance approves the channel’s budget.

The development of Al-Iragiyya reflected the evolution of Iraq’s post-war political process.
In its initial phases, it was used by the CPA as a means to communicate with the Iraqgis, and
thus considered a tool of “American propaganda.” It eventually established itself as a
channel free of US editorial interference, but then reflected the agenda of the interim Iraqi
government of lyad ‘Allawi, who attempted to co-opt the channel to support his party in the
January 2005 election. Given that the current government in Iraq is dominated by an alliance
of Shi’a Islamist groups, known as the United Iraqi Alliance and an alliance of ethnic Kurdish
groups known as the Kurdish coalition, the station had an inherent Shi’a-Kurdish bias,
according to its critics. In past, the station rarely showed news conferences of leading Sunni
Islamist political parties and ethnic Turkmen complained of predominantly a pro-Kurdish
bias in this channel. The station has tried to address by allowing more of its content to be
devoted to Arab Sunni and Turkmen guests who use the channel to express their grievances,
if not criticize the government directly. Since Iraq’s majority population are Shi’a, the station
reflect this sectarian group’s majority status by featuring the Shi’a call to prayer. The crucial
difference between this call to prayer is the inclusion of an additional line referring to ‘Ali bin
Abi Talib, the first Shi’a Muslim Imam.

The station reflects a pro-government line in its depictions of violence in Irag. For example,
the content of Al-Iragiyya’s programming tends to feature mostly pro-government frames
that stress “optimism” in the progress being made in “reconstruction” and “security.” The
campaigns of the Iraqi security forces are highlighted, giving viewers the impression that they
are the only force that claims the legitimate use of violence, a key frame that seeks to buttress
the legitimacy of the Iraqi state itself. The channel usually has access to live footage of Iraqi
government military campaigns, which serves as an additional reminder to Al-Iragiyya’s



audience that the state is in fact taking action against the violence in lrag. Members of the
Iragi security forces Killed in action are framed as “martyrs” (shuhuda’). The predominantly
American forces in Iraq are usually framed as “Coalition” or “Multi-national Forces” and the
insurgents are usually framed as “terrorists” (irhabiun).® Supposedly random interviews with
people on the street are designed to give the impression of public condemnation of the
“terrorists’” activities in Irag. Al-Iragiyya also tries to frame state violence as legitimate by
featuring public service announcements calling upon the Iragi public to volunteer information
on the “terrorists.”

One of the programs on Al-lIragiyya is the show “Terrorism in the Hands of Justice.” The
proceedings are filmed live in a courtroom setting where those accused of taking part in “acts
of terrorism” deliver live confessions. The stage seeks to represent the state which is taking
concrete steps to crack down on the violence. The program shows confessions of insurgents
who admit that they are working for financial motives, in other words to frame them as a
“criminals” opposed to a “legitimate national resistance.” However the show has
ramifications for Iraq’s inter-communal violence. One account writes of the show, “On one
episode an interrogator accused the members of important Sunni tribes—the Juburi, Janabi,
and Duleimi—of all being terrorists. The show only heightened Sunni fears that the Shia
security forces were targeting them en masse.”®

Al-lIragiyya also frames the role of its competition, the other regional satellite channels in the
ongoing violence in Irag, a direct acknowledgement by the state’s public broadcaster of the
power of TV and violence. In January 2006, the channel reported that the *“suggestive
material” of “certain” satellite channels had the potential of inciting viewers to “conduct
criminal and terrorist acts.” Al-Iragiyya did not specify whether it was referring to pan-Arab
channels Al-Jazeera and Al-‘Arabiyya, or local channels inside of Iraq. The station’s news
program interviewed Iragi psychologists who stated the other channels had the capability of
influencing its viewers to conduct violence.

However, Al-lragiyya does attempt to minimize the differences between Iraq’s Sunnis and
Shi’as by broadcasting live coverage of Friday sermons where religious leaders from both
communities preach against the nation’s sectarian divide. Thus, the channels usually frame
sermons that stress “lragi unity.” It also holds televised meetings between Shi’a and Sunni
leaders as a means of inter-sectarian dialogue. Even music videos are imbued with lyrics and
images with Iragi nationalist themes.

Al-lragiyya also provides a space for Irag’s citizens to interact and communicate with the
government or politicians, providing an alternative for the acts of violence that are in
themselves protests against the Iraqi state. Shows such as “The Iraqi Podium” allows for a
live call-in segment where viewers can direct questions about political affairs to the guests,
ranging from various civil society leaders such as to journalists, academics and intellectuals.
For example, the Wednesday program “Open Encounter” hosts government officials and

® Those taking part in the violence in Iraq against Coalition forces, the Iragi government and civilians have been
referred to as either “resistance fighters,” “terrorists” or “foreign jihadists.” For the sake of this article, the term
used most often in the Iraq discourse, “insurgent” has been employed. The term is by no means neutral
however. It was the same term that British authorities in the twenties used to refer to those Iraqis taking part in
the 1920 revolt against the UK’s role in the mandate of Iraqg.

° Nir Rosen, “Anatomy of a Civil War: Irag’s Descent into Chaos,” Boston Review, November/December 2006
http://www.bostonreview.net/BR31.6/rosen.html.



10

political leaders to discuss elections, military operations and the agendas of various Iraqi
political parties, with studio audience participation. Programs deal with local socio-economic
issues such as “The People’s Concerns” where the viewer can phone in the program express
their opinions about issues such a government corruption and unemployment. “Al-Iragiyya
With You” serves as a forum for public advocacy where the hosts of the program seek to
capture on film the poverty and unemployment among the Iraqgis and then call upon the Iraqi
government to address these social problems. Even issues such as corruption are addressed
on programs such as “You and the Official,” a topic rarely discussed on state channels in the
Arab world. Al-lragiyya seems to have found its role as public service broadcaster, rather
than an official state channel owned by a Ministry of Information as in most Arab states.*

Given its role as a public service broadcaster most of its show deal with politics, economics,
social issues or religion. It used to broadcast older Egyptian dramas in its beginning phases,
but does not import as much foreign programming as the independent channels or even the
more secular Kurdish and Turkmen owned stations.

MEDIA OWNED BY POLITICAL ISLAMISTS
Arab Shi’a Media

All the Shi’a political parties operate their own radio stations, newspapers and satellite
channels. The strongest Shi’a parties dealt with in this study are political Islamist groups in
that seek a greater role for Islam in the state and public life, but differ on matters of how large
a role Islam should play in Iraq. The four prominent Shi’a Islamist political factions include
the Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI), the Al-Da’wa Party, the
Sadr Trend of Mugtada al-Sadr, and the Iragi Hizbullah. Each faction owns various
newspapers, radio stations, and terrestrial TV channels, such as SCIRI’s Ghadir TV, the
Da’wa Party’s Al-Masar TV, the Sadr Trend’s Al-Salam TV and Ayatullah Sayyid Hadi al-
Mudarissi’s Ahl al-Bayt TV.

The Al-Furat satellite channel based in Baghdad began broadcasting in November 2004.
SCIRI owns and finances the channel and it is run by Sayyid ‘Ammar ‘Abd al-*Aziz, the son
of the party’s leader.

The dominant frames in this channel are the “progress” SCIRI is making as the largest
constituent party in the lragi government in terms of “reconstruction” and providing
“security.” Therefore, the channel’s content supports the government, as well as the
possibility of a federal Irag, and victimization in terms of attacks by Sunni Arab militants
referred to as “takfiri.” The term “takfiri” is a euphemistic frame that literally means, “those
who condemn others as ‘unbelievers,”” and usually refers to members of the Al-Qa’ida
Organization in Irag, or in general foreign volunteers from the Arab world who came to Iraq
to combat the US and Iraqi security forces. Nevertheless, Iragi Sunni Arabs argue the term is
used as a justification for operations against their community for allegedly giving tacit or
overt support for their co-religionists fighting in Iraqg.

1% For those who can read Arabic, a link to all the Iragi channels (and their programs) discussed in this policy
paper can be found on the Project’s website http://www.policy.hu/almarashi/. Otherwise detailed English
summaries of these satellite channels and their programs can be obtained via BBC Monitoring or the Open
Source Center (OSC).



http://www.policy.hu/almarashi/

11

Since Al-Furat is owned by SCIRI, a Shi’a political Islamist group, much of its programming
is religious. It includes “The Talk of Friday,” which interviews religious figures, and a
cartoon show with Islamist themes, “The Most Virtuous People on Earth.” The station has
coverage of Friday sermons from mostly Shi’a mosques. The channel also prominently
features the activities of the leader of SCIRI, Sayyid ‘Abd al-*‘Aziz al-Hakim, and only
featured campaign ads for the Shi’a coalition, the United Iragi Alliance, but not for other
parties during the run up to the December 15, 2005 elections for the permanent National
Assembly.

Given that SCIRI is dominant in the government, this channel tends to frame violence in Iraq
with a pro-government stance, just as the Al-Iragiyya channel does. Since members of SCIRI
have a prominent role in the armed forces, the channel frames the role of the “security forces”
and their efforts to “eliminate terrorism” in Irag. When some of these security forces were
implicated in a scandal involving the Ministry of Interior (headed by a SCIRI member)
maintaining a secret underground prison, these incidents were played down on the Al-Furat
channel. The channel has also featured speakers who have criticized other Arab states for
failing to condemn the violence committed by “terrorists” in Iraqg.

Public advocacy programs include a live call in program *“Al-Furat and the People,” and “Al-
Furat Reports,” an investigative show which deals with domestic issues affecting the lives of
everyday Iragis. While the channel has distinct Shi’a leaning, songs in between programs
support peace and unity among lrag’s various ethnic and sectarian communities.

Al-Furat’s programs are mostly religious and it does not feature popular entertainment shows
such as Arabic dubbed Latin American soap operas, Hollywood films, or music videos from
Arabic pop-stars.

Arab Sunni Media

The Arab Sunni Islamist factions developed political associations relatively later in Irag’s
post-war dynamics. An assumption prevalent in external discourses on Iraq is that Iraqi
Sunni Arabs dominated the Ba’ath Party, even though Kurds and Shi’a did make up some of
its leadership and party cadres. Iraqi Sunni Arabs were also involved in forming exile
organizations, such as the Islamist Iragi Islamic Party and returned to Iraq to represent their
constituencies in post-war Irag. In addition to this party, other prominent groups include the
General Dialogue Conference, Association of Muslim Scholars (technically not a political
party), or the Unified National Movement.

These parties coalesced into the Tawafuq Front, and the satellite channel that represents their
political agenda is The Baghdad Satellite Channel which began to transmit in August 2005
and will be the focus of this policy paper. The channel depends on advertising primarily from
the Arab Sunni community, and also receives advertising revenues from the aforementioned
Sunni political parties.

The dominant frames on this channel are “opposition” to the US military forces, referred to as
“occupation forces.” It also frames a future federated Iraq as a “foreign scheme” to divide the
nation, and serves as a reflection of Arab Sunni fears of Kurdish and Shi’a entities in the
north and south of Iraq respectively, would leave them in a landlocked rump state. Another
prominent frame is that of the Arab Sunnis as the victims at the hands of “militias,” linked to
the government or that have “infiltrated” the security forces.



12

The channel has sympathies to the Al-Tawafuqg Front, a coalition of Arab Sunni Islamist
parties. It only featured campaign advertisements for the Front during the last Iraqi elections
in December 2005, and carries live press conferences of the Front. Such sympathies manifest
themselves in a news program that features the headlines from various Iraqi newspapers with
Sunni Arab Islamist tendencies. Islamist themes are also evidenced by anchorwomen who
don the head scarf, as in the SCIRI al-Furat channel. Religious programming includes
“Explaining the Holy Quran” where Arab Sunni clerics offer religious interpretations of the
sacred text. Other religious programs include “In the Shadow of the Shari’a,” discussing
topic on Islamic law and “Fatwas on the Air,” which examines various religious rulings.
Political programs feature a mix of guests, including government officials, but mostly feature
Arab Sunni politicians.

The station’s views of violence in Iraq is also the same as the Front’s in that it opposes the
American military forces stationed in the country, which the station refers to as “occupation
forces.” Unlike Al-Iragiyya or Al-Furat the channels refers to insurgents as “armed men”
rather than “terrorists.”

The channel also has programs for Iragis to express themselves, many of whom vent their
frustrations over unemployment and the lack of basic utilities. “Baghdad Daily” features on-
the-street interviews to give the “common man” view of current events in Iraqg, particularly
related to the security situation and the reconstruction efforts. “Your Place is Empty” focuses
on the plight of Iragi prisoners, a good number happen to be Arab Sunnis, showing the
circumstances of the prisoner’s arrest by interviewing the prisoner’s families.

Al-Baghdad has shows are mostly religious in nature, but have some that deal with culture,
the arts, and sports. It does import other programs that deal with Islam, but the station does
not feature popular entertainment shows such as soap operas or films, neither imported from
the region nor internationally.

MEDIA OWNED BY ETHNIC PARTIES

Iragi Kurds, Turkmen and Christian Assyrians have established their own ethnic media
empires, with the Kurds having a “head start” as they have enjoyed relative autonomy in the
north of Iraq since the end of the 1991 Gulf War. A sample of their media outlets is included
in the Appendix.

Kurdish Media

The Kurdish satellite channel examined in this policy paper is The Kurdistan Democratic
Party’s (KDP) Kurdistan Satellite Channel opened in 1999. It should be mentioned that after
the establishment of the KDP channel, the Patriotic Union of Kurdistan (PUK) opened its
own satellite channel KurdSat, which is non-profit and is financed by the PUK. While the
directors of both channels stress that their station has editorial independence from the PUK
and KDP respectively, its content suggest that both channels serve as mouthpieces for the
parties.

The dominant frames in both channel are the progress of the Kurdish north, the ability of the
parties, the KDP and PUK in providing security, support for Kurdish members of the
government, support for a federated Iraq, with a northern Kurdish state that includes the oil



13

rich city of Kirkuk, and victimization in terms of attacks by Sunni Arab militants referred to
as “terrorists.”

The content of the two channels owned by the Kurdish parties, the Kurdish Democratic Party
(KDP) and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK) are similar in that they offer news about
their respective political parties, events in the Kurdish areas of Iraq, referred to as the Kurdish
Regional Government, followed by political and socio-cultural programs in the Kurdish
language. On the KDP channel, the Kurdistan Satellite Channel, programs such as “Manshit”
offers a review of the headlines from the Kurdish papers. The content of the political
programs primarily deals with events of the KDP, while the political programs of the PUK’s
Kurd Sat are devoted to the activities of the PUK.

On the KDP channel programs deal with social affairs range from “Hello People,” a call in
show dealing with social issues in the north of Iraq to the locally produced “Kamo,” a
children’s show hosted by a puppet. Social cultural programs on the PUK include shows
such as “Kultur we Rawshangari,” which deals with cultural affairs. An example of
programming that is influenced from abroad is “Star Kurd,” an entertainment music show.

INDEPENDENTLY OWNED MEDIA

There are several channels that do not receive funding from any political or religious groups
and primarily broadcast entertainment programs, and depend on advertising revenues and
financing by wealthy Iraqi or Arab businessmen. Some are financed by funding from foreign
government. The independent satellite channels examined in this policy paper are Al-
Baghdadiyya, Al-Diyar, Al-Fayha, Al-Sharqiyya, and Al-Sumariyya. While the content of
Al-Baghdadiyya, Al-Fayha, and Al-Sumariyya are directed towards an Iragi audience, the
channels are based in Cairo, Dubai, and Beirut respectively, due to the security situation in
Baghdad. While these channels are independent, critics argue that due to sectarian
ownership, Al-Baghdadiyya and Al-Shargiyya have a Arab Sunni bias, while Al-Fayha has
an Arab Shi’a bias.  Al-Baghadadiyya’s director is Arshad Tawfig, a former Ba’athist
diplomat, who has stated that the station is financed by Iragis. Al-Shargiyya is owned by
Sa’ad al-Bazzaz, the former editor of the newspaper, Al-Jumhuriyya in Ba’athist Irag. Al-
Diyar is directed by Faysal al-Yasiri a former media figure in Ba’athist Irag, and the channel
is partly owned by a group of Iragis and the regional ART, Arab Radio and Television. Al-
Fayha is an independent Iragi channel owned by an Iragi Shi’a businessman. Al-Sumariyya
is owned by a group of Iragis under the rubric of CET (Communication Entertainment and
Television), and depends on advertising revenues from both Iragi and Arab companies

Ethno-sectarianism and Islam

The aforementioned channels claim to be independent of any ethno-sectarian or political
Islamist faction, and in surveys distributed to these channels, when asked if they refuse to air
any material, they indicate a refusal to air programming that incites ethnic or sectarian
divisions. Yet the various stations deal with Iraq’s ethno-sectarian political factions in
various ways. For example, Al-Sumariyya does not carry live statements or press
conferences of Iraqgi politicians from the various parties, indicating the station’s effort to
maintain its neutrality and it claims non-affiliation with any sectarian, ethnic or political
party. Thus is stays clear of the Arab-Kurdish-Turkmen conflict as well as the inter-sectarian
Shi’a Sunni conflicts as well. The channel does not carry religious programs, rather it usually
gives summaries of statements of religious figures during its news broadcasts. While other



14

channels carry state run public service announcements calling for national unity, Al-
Sumariyya produces its own announcements that call for peace among Iragq’s communities.
The station also features on the street interviews with the Iragi public who stress unity among
Sunnis and Shi’as, as do guests on its programs.

Al-Shargiyya claims that it has no connections with any political, ethnic, or religious faction,
and refuses to air any programming that encourages sectarianism. However, it did openly
support lyad ‘Allawi, a secular Iraqi politician during the electoral campaign in December
2005. The channel has minimal religious programming, and it airs programs such as the
“The Horoscope,” an entertainment program that deals with astrology, which is considered a
taboo in Islam.

Al-Baghdadiyya stresses that it seeks to promote “the unity of Irag and promote Iraqi culture”
and it refuses to air any content that is “against” this unity. The channel urges Iragis “to
unite” through various advertisements and music clips and ensures that its guests include
Arab Shi’as and Sunnis, Kurds, and Christians. The channel has minimal religious content
and according to its responses to the questionnaire, the channel has sought to increase
entertainment programs such as music shows, and drama series that are not usually found on
channels owned by Islamist parties. In fact, the popular show “Other Eye” brings in guests to
discuss topics considered taboo from an Islamic perspective, such as local Iragi superstitions,
magic in lIraqi folklore, as well as hypnosis and exorcisms. Other programs that demonstrate
the secular nature of this channel include “Shahrazad’s World,” which deals with current
fashion trends and beauty tips.

Televised Violence

The independent channels deal with violence in Iraq in different ways, with some
highlighting ethno-sectarian fighting and attacks against US/Coalition forces, while other
channels have a policy of not airing violent scenes. For example, al-Diyar rarely shows live
footage of the aftermath of insurgent attacks. Its news programs usually focus on domestic
news, with an emphasis on social affairs rather than the violence.

Al-Sumariyya describes itself as “an independent satellite television which aims at showing
the world the true face of Irag, and not only images of violence.” While the channel depends
on advertising revenues, other sources of financing come from Iraqgi’s shareholders who insist
that news programming not just focus on the violence, and support the station for its
emphasis on entertainment as a means to take the public’s mind of the bloodshed in Irag.™
Lead news items on Al-Sumariyya include events occurring in lraq, but the channel does not
show live coverage of the aftermath of insurgent attacks, like al-Diyar. Unlike Al-Iragiyya,
Al-Fayha or Al-Furat, when the Al-Sumariyya channel frames casualties among the Iraqi
security forces, it uses the term “killed” opposed to “martyred.” Whereas Baghdad Satellite
Channel and Al-Baghdadiyya frames the insurgents as “armed men” and US forces as
“occupation forces,” Al-Sumariyya frames the former as “gunmen” and the latter as
“coalition forces.”

On the other hand, Al-Fahya news programs deal primarily with the security situation in Iraq
and like Al-Iragiyya it frames insurgents as “terrorists” and those security forces killed in

1 “Media Aid: Survey of Al-Baghdadiyah Television,” Open Source Center, October 5, 2005.



15

action as “martyrs.” Additionally, it runs public service announcements highlighting anti-
terrorist measures, like al-Iragiyya and al-Furat.

Like the Baghdad Satellite Channel, Al-Baghdadiyya is opposed to the presence of US forces
in Irag and insurgents are framed as “armed men” rather than the term “terrorists” used by
Al-lIragiyya, Al-Furat, Al-Fayha and the Kurdish channels.

Themes of violence and post-war instability are also prevalent in entertainment programs on
these channels, such as satirical comedies, dramas and even music clips, discussed in the
section below.

Public Advocacy

All the independent channels feature public advocacy programs. Al-Sumariyya’s “Who is
Responsible?” interviews Iraqgi citizens on the hardships they face in Iragi society, and then
allow the guests on the show, usually a government official, to discuss how they are dealing
with these problems. *“Files” deals with lack of infrastructure and basic utilities, and
questions both the public and state officials about these problems. “Behind You, Behind
You” also highlights particular social problems faced by individual Iraqgis.

Al-Diyar also offers programming also deals with the daily hardships faced by Iraqis, such
lack of basic utilities and insecurity. lragis can voice their concerns on the news program
“The Screen is Yours” which interviews random citizens on social and political issues that
concern them.

Al-Fayha’s “Space of Freedom” focuses on issues such as reconstruction and the insecurity in
Iraq, while “Free Views” provides a space for lIragi citizens to comment on the
aforementioned topics. “Hand in Hand We Build Up Our Homeland” is a news program
dedicated to the reconstruction efforts and “What If You Were...?” features comments by
ordinary lIragis expressing what they would do if they were head of a various government
ministry. This program deals with the shortcomings of the various ministries that deal with
reconstruction and unemployment. Al-Fayha also addresses a sensitive issue, but important
in terms of reconciling with the state’s former past. The shows “Iragi Testimonies” and
“Bars” deal with the political conditions of Ba’athist Irag and allows those Iragis who were
victimized during this period to relate their experiences.

Al-Shargiyya features programs that seek to aid lIragis in need. “Materials and Labor” is a
reality TV-type show where the station finances the repair of homes destroyed due to the
violence in Irag. “Blessed Wedding” is another reality program that finds a young couple in
need of funds to hold a wedding. The station then finances the ceremony and films the
festivities. “The Ration Card” is similar to a lottery program where prizes are given out to
the numbers associated with a family’s ration card, a system initiated during the UN
sanctions period. This channel uses sarcasm, to poke fun of political life in Iraq and such
satirical programs, often banned in the region are quiet popular in Irag. One of the most well-
known shows in this genre is “Karikatira” a comedy skit program that finds humor in
scenarios of post-war Irag.

Al-Baghdadiyya also uses the stations resources to aid Iragis. “The Forgotten” program finds
someone in need of financial assistance and provides them with a monthly salary. “A Drop
of Hope” is a reality show where Iragis with medical conditions are financed by the station
for his or her treatment abroad. The “Platform” hosts those government officials responsible



16

for providing basic infrastructure needs and utilities and allows them to be questioned by the
host and audience. “Youth Chat” is a talk show which allows teenagers and college level
students to discuss issues of popular culture such as film and television, and social issues that
are of concern to them. “The Camera Shoots” is similar to the Al-Shargiyya’s programming
that uses sarcasm to address the state’s shortcoming in providing basic services. It takes
various issues such as fuel, electricity and water shortages and frames them in a comic
matter. “The Dialogue of the Deaf” is a critique of Iraq’s social problems, with skits similar
to Al-Shariqyya’s “Karikatira” that mock the political establishment.

Global and Regional Influences and Local Reactions

Al-Sumariyya’s programming is primarily dedicated to entertainment, including music
videos, and soap operas and other series imported from Egypt, Latin America and the United
States, included dubbed Disney programming such as the “Lion King,” and “Aladdin, and
Warner Brothers shows such as the young Superman series “Smallville.” One of the effects
of globalization is evident in the show “lIraqi Star,” the local equivalent of “American Idol.”
The advertising during this program generates significant revenues for the channel. Programs
in a similar format include “Stars of Poetry” a contest for aspiring Arabic poets.

Al-Diyar is also primarily an entertainment channel comprising 80% of its content. It
imports foreign films and comedy series, both American and Egyptian. Nevertheless, the
majority of its programs are produced in Iraq including local soap operas.*?

Al-Shargiyya was the first to respond an lIraqi desire for entertainment that related to their
daily lives, and an indirect acknowledgement that some were growing tired of imported series
dramas from Egypt or Latin America. Most of its Arabic drama shows for are produced
locally and filmed in the Iraqi dialect. One of the most popular series it produced was “Love
and War” a soap opera detailing the lives of Fawzi and Fatin, a couple who lives through the
March 2003 Iraq War and the ensuing post-war chaos.

Like Al-Shargiyya, Al-Baghdadiyya claims to be an “Iraqi channel for Iragis.” It has made
an effort to increase the number of Iragi produced programs and estimates that 90% of its
prograrqgning is produced inside of Irag, while it purchases other programs from Iraqi sources
as well.

THE FUTURE OF IRAQ’S MEDIA

Indeed, the Iraqi media has exhibited pluralism since the end of the 2003 Irag war. Citizens
can now use various media, such as talk shows, call-in programs, and “man-on-street
interviews” to express their desires, complaints and frustrations. Additionally news makers
and prominent members of civil society can use televised panel discussions to give their
opinions about salient issues in the nation’s development. While most media in the Middle
East serve as tools to legitimize the state, in Iraq various media has assumed its Fourth Estate
role by challenging the incumbent government for its shortcomings. Specific programs often
carry out this role by highlighting the daily difficulties faced by the average Iraqi and
channels call up the government to address their needs. While issues such as government
corruption, poverty and unemployment may be taboo subjects in Middle Eastern countries
with only a handful of state-owned channels, in Iraq various media address these challenges

12 Stanhope Centre for Media Research Questionnaire.
13 Stanhope Centre for Media Research Questionnaire.



17

directly. Additionally, certain Iraqi media import entertainment, while others produce local
Iragi entertainment, particularly humor, music and drama to relieve the stresses of Iraq’s
post-war society. All of these developments are positive indications for the future of Iraq’s
media and for its civil society. Nevertheless, there are some disturbing trends emerging as
well.

Well before the 2003 Iraq war, the Iragis were viewed through a “tri-ethnic prism,” separated
into Shi’as, Sunnis and Kurds, while ignoring Turkmens, Assyrian and Chaldean Christians,
Yazidis and Sabaens, in addition to the more traditional fault lines in Iraq, such as class,
rural-urban, religious-secular and tribal divisions within the three communities. It has been a
fashion in a fashion in the foreign media to essentialize Iragis into three “ethnic” categories
leading to erroneous notions, such as viewing Irag’s Shi’a as an “ethnic” group or neglecting
that the majority of Kurds are also Sunnis as well. Nevertheless, an examination of the media
sphere in Irag suggests that past misguided observations may be in fact emerging into reality.
Indeed, Irag’s media is divided along ethno-sectarian lines, with an independent media
competing for audiences. One article refers to this situation as the “Lebanonization” of the
Iragi media: “With Iraq’s TV menu growing increasingly sectarian, it is possible to draw a
parallel with Lebanon's highly sectarianized hodgepodge of channels-linked directly or
loosely with political parties-which regularly report sect-specific news.”**

The Iragi media is pluralistic, but also fragmented. Ethnic and sectarian political groups have
consolidated powerful media empires, including print, radio and TV, broadcast in Iraq and
internationally, at their disposal. The ethno-sectarian control of Iragq’s media landscape
reveals a greater trend in Irag’s political dynamics- the lack of ideological political parties
that can transcend Iraq’s divisions. Ideological, secular parties such as the Iragi National
Accord, the Iragi Communist Party, the United Nation Party, or the Independent Democrats
Grouping may own newspapers, but do own a satellite TV station, the most widely consumed
media in Irag. Other independent media with no ethno-sectarian affiliation do exist, but do
not have access to the funds that the ethno-sectarian political parties can provide.

Four phases were identified as necessary for the emergence of a conflict media: 1) a strong
ideology, 2) control over a mass media, 3) psychological preparation to hate, and 4) a call to
violence. As | stated that this process was evolutionary, | would argue that Irag’s media
ethno-sectarian media is slowly beginning to enter phase three. The policy paper and the
appendix which outlines the reach of the faction in Irag’s politics demonstrate that the
sectarian Islamist groups as well as ethnic parties are dominant in the lragi media.
Following the bombing of the Shi’a Al-‘Askariyya shrine in the city of Samarra in February
2006, the various sectarian and ethnic media outlets escalated tensions but eventually called
for restraint among Iraq’s communities.

However, each sectarian and ethnic group uses their media to demonstrate that they are the
victims in Irag’s ongoing violence. While they do not explicitly exhort violence against other
communities, as would happen in phase four, their continued portrayal of respective
victimization serves as a means of encouraging Shi’a Arabs and Sunnis to “defend”
themselves in the ensuing sectarian violence. After the bombing of the sacred Shi’a Al-
‘Askariyya shrine in February 2006 for example, the Arab Sunni oriented Baghdad TV

4 Paul Cochrane, “The ‘Lebanonization’ of the Iragi Media: An Overview of Irag's Television Landscape”
Transnational Broadcasting Studies, June-December 2006.



18

focused its coverage on the Arab Sunnis killed in retaliation, while the Arab Shi’a oriented
Al-Furat’s coverage focused on the actual damage to their sacred structure. According to one
account, “Al Furat was even more aggressive, encouraging Shias to ‘stand up for their rights.’
On a Shia radio station’s talk show, one caller announced that those responsible for the attack
were Abu Bakr, Omar, and Othman, the three first caliphs whom Sunnis venerate and whom
Shias reject as usurpers of the position that rightfully belonged to Imam Ali, the prophet
Muhammad’s cousin and son-in-law.”*®

When a particular channel reports frames a violent incident in Iraq as for example an Arab
Shi’a militia killing an Arab Sunni family in their home, or when another channel reports on
Arab Shi’a killed in a marketplace by Arab Sunni suicide bombers, neither channel directly
calls for revenge against the other. In these cases, the channels may not even invoke the term
“Shi’a” or “Sunni.” Usually viewers can identity the victims by the location of where the
attack took place, or the perpetrators by the method of attack they used. The respective
audience members that feel victimized may take matters into their own hand in “self-
defense,” which is most cases manifest themselves in revenge attacks. Even if the
“victimized” fail to act, it may generate support for their respective militias, and not the state,
to provide them with protection.

The biases and victimization in Shi’a and Sunni reporting was expressed by Ahmed Rikabi,
an Iragi journalist who has had extensive experience in the post-war media. On the CNN
program, International Correspondents he said in reference to the Iragi media:

Well, the sectarian tension is so strong in Irag today. And I think this guy who's name
is Omar, it's clearly that this is a Sunni guy, when he goes and tries to cover an
incident in a Shi'ite area, he feels like one of the victims. He doesn't go and feel like a
neutral person covering this. And so is the case for the Shi'ite Ali, who goes to that
Sunni area and trying to cover. You also feel the fear. He feels that those people
standing there, they might kill him as well. So that probably also affects him
somehow. | mean, whether he is very objective or whether he is very normal or
neutral or unbiased, but he can't help it that he's got a certain name. And that name
might g%;[ him killed. And that will influence his way of thinking or approaching the
subject.

A month later, Al-Rikabi state explicitly that the media in Iraqi has emerged as a tool of
conflict: “We are witnessing a civil war. And this civil war is conducted by different religious
groups and different political groups. And of course, the media is an extension of this
sectarian violence we are witnessing today.”*’

The Iraqgi ethno-sectarian media has reached stage three, in that it is laying the psychological
groundwork for hating the other. To reach stage four, these factions would need to make
direct exhortations to violence against the other. While this has not occurred, if the security
situation were to worsen, the political factions would have the option of using their media as
mouthpieces to exacerbate the conflict, by whipping up ethnic and sectarian feelings or even
directing the conflict. So far, these factions have used their media to stress unity among
Irag’s communities, but they nevertheless have the potential to instigate conflict with these
means if it suits their interests.

5 Rosen, “Anatomy of a Conflict.”
'8 International Correspondent, Cable News Network, 14:00 EST, October 13, 2006
7 International Correspondent, Cable News Network, 14:00 EST, November 17, 2006



19

According to the author’s fieldwork on the media in Irag, a common perception held amongst
the Iragi public, even journalists themselves is that they see their media as an arena, where
different factions have used the newspapers, radio and TV as “tools of war.” As the Iraqi
political parties rarely communicate directly with each other, they have expressed their
grievances through the media, with some media discreetly encouraging violence against the
incumbent government. While observers of the situation in Iraq argue whether a “civil war”
has emerged in Iraq, a “civil war of words” has at least emerged in the Iragi media according
to some Iraqi journalists that | interviewed. Nevertheless, the content analysis of the various
ethno-sectarian channels did not find frames that directly demonized the other. A Shi’a
channel will not specifically mention that they were the victims of “Sunni aggression” and
vice versa. Often the location of the attack often gives that away without being explicit. For
example, if Baghdad Satellite Channel states that the Abu Hanifa Mosque was attacked by
mortar rounds, an Arab Sunni viewer will most likely infer that the rounds were launched by
the Shi’a Mahdi Army from the adjacent neighborhoods.

While most of the journalists | spoke to were hesitant to be quoted by name, others have
stated similar sentiments in various articles dealing with the Iragi media. Saleh Al-Shibani,
an lraqi journalist stated in regards to political factions who own newspapers, “Every party,
every party leader, basically everyone who can afford it has launched a newspaper. And each
newspaper speaks for the entity it represents, makes a claim to the truth, assuming the right
not only to criticize but to insult its adversaries; this is particularly easy in the light of the
legal void.”®

The policy paper sought to provide an overall assessment for local and international
organizations. While the much anticipate report of the Irag Study Group has been sought as
an antidote to Irag’s maladies, it suffers from one inherent weakness in viewing the conflict
in Iraq by primarily focusing on “hard power” or the “hard conflict” in this case.’® The
purpose of this assessment was to demonstrate that Iraqi media development should be
viewed as a matter of concern for Irag’s long term stability. While attention on Iraq’s
situation focuses on actually acts of insurgents groups or sectarian militias, one has to also
realize that ethno-sectarian divisions, even if they are opaque, have proliferated the tele-
visual and print spheres as well, and have the potential of exacerbating tensions.

This potential was demonstrated in the light of events that occurred in Sadr City in late
November 2006. Multiple car bombs caused the highest amount of casualties in a single
incident since the cessation of the war. The Iragi government has accused various networks,
both Arab and Iragi of inflaming the conflict through their coverage, and is threatening
prosecution of these channels. The President of Iraqg, Jalal Talibani went as far as blaming
the media for inciting the violence.  Following these statements, a news blackout was
imposed, only allowing al-Iragiyya to cover debates in the Iraqi National Assembly.

Events in Iraq could stabilize and as a result the Iragqi media may not proceed beyond stage
three, nevertheless, in the long term, various ethno-sectarian media outlets in Iraq still could
prove problematic in another fashion. Rather than a media sphere in Iraq, Iraq has ethno-
sectarian media “spherecules” that have the potential of furthering the gap between Iraq’s
communities, developing identities along ethno-sectarian lines and weakening any kind of

'8 Nermeen Al-Mufti, “Can You Help Me Not Miss Them?” Al-Ahram Weekly, No. 787, March 23-29, 2006.
1 Iraq Study Group Report can be found at the website of the United States Institute for Peace
<http://www.usip.org/isg/iraq_study group_report/report/1206/index.html>



20

national belonging. Additionally, these media “spherecules” owned by Islamist groups have
the potential of increasing sectarian nationalism in the guise of political Islam in Irag. At the
same time, there are independent media that are trying to provide an alternative to the ethno-
sectarian media. At this stage, recommendations can be made to internal as well as external
actors as to how to prevent the Iragi media from developing into a conflict media.

RECOMMENDATIONS

In l1zabella Karlowicz’s work on media development in post-conflict Balkans she offers
recommendations over three phases: a set up, implementation, and capacity building. This
framework can also be applied to the Iraqgi situation. While the post-war Iragi media has
passed the “set up phase,” there are still some important recommendations that can be made
that were ignored in the first phase. In the case of the Balkans, her recommendations are
designed to highlight, “the dangers of poorly planned assistance to the development of the
Fourth Estate in post-conflict areas, which may cause an outburst of ethnic conflict rather
than fostering peaceful cohabitation.”?® An “outburst of ethnic conflict,” or in the Iragi case,
“ethno-sectarian conflict” has become a reality. The media should emerge as a “safety valve”
for the nation, by ensuring that these differences are debated on the airwaves, rather than in
the streets. The key for the future of Iraq's stability is using the media to address the
grievances of all of Irag’s ethno-sectarian communities, thus transforming this debate into a
constructive one.

Assess the Iraqi Media Landscape

Any attempt at making recommendations should first start off with an assessment of the Iraqi
media landscape for local and international organizations.

1) Create a National Media Directory

An lIragi or an international organization should compile a national directory of all local
media (radios, newspapers, terrestrial TV stations). This is crucial as most media in Iraq
developed in the post-war chaos and before the establishment of any regulatory or licensing
body. Second such a directory should provide an assessment of which media have a proven
record of overcoming ethno-sectarian tensions. For example, the assessment of this policy
report is that the only satellite channel that could be considered entirely non-partisan and non-
sectarian is the Al-Sumariyya channel. Local Iragi media specialists and journalists have also
echoed this statement. A comprehensive national directory that highlights responsible, not-
partisan media can provide a list of reputable media outlets for international donors.

2) Conduct a Media Consumption Assessment

The Iraqi media landscape changes quite dramatically. A second assessment needs to be
conducted of media consumption in Irag, or in other words how many people watch a
particular channel, or specific programs on a channel. A local Iraqgi body or international
organization should take the initiative in commissioning a survey of the Iragi media
consumption that is updated regularly and available for public access. For example,

2 Karlowicz, p. 127.



21

reputable agencies such as InterMedia have conducted media surveys for specific clients.
While such surveys are costly, there is a need not only for a survey, but a set of regularly
updated surveys that can be shared publicly as a common database for Iragi actors, regional
media organizations and international donors to better assess the media environment.

One of the weaknesses of this paper is that is based on media content, but reliable, public
statistics on Iragi audience preferences and media consumption are lacking. While such
figures are not public, various private surveys, plus interviews with local journalists indicate
that consumption of ethno-sectarian media is on the rise in Iraq. Such trends need to be
documented in a proper survey to help both local and international actors and policymakers in
devising the most effective strategy to prevent the emergence of a “conflict media,” or at least
provide a viable alternative.

3) Conduct an Audience Research Survey

There are no reliable statistics of audiences in Iraq. Audience research can determine how
age, location, and income affect media consumption. Such information will be valuable to
advertisers and boost the revenues of independent media in Iraq, thus strengthening an
alternative to media dominated by political factions.

Improve and Implement Media Regulation

Bodies have formed in Iraq to regulate the media, such as the Commission on Media and
Communication (CMC) formed in 2004. The function of the CMC is similar to the American
Federal Communications Commission (FCC) or the UK’s Office of Communication
(OfCom). The CMC is a body designed as independent regulatory authority for Iraqi
communication industries, such as television, (both satellite and terrestial), radio,
telecommunications and wireless communications such as internet. The CMC is independent
from the executive government and falls under the jurisdiction of the Iraqi parliament
according to the 2005 Constitution. In terms of this policy paper, the CMC is important as it
is charged with establishing the framework and editorial guidelines for the content of TV and
radio programs. The establishment of the CMC is a positive step, as these functions in the
past where controlled by the Iragi Ministry of Information. The Ministry essentially used the
media to disseminate Ba’athist propaganda and was eventually abolished after the 2003 Iraq
War.

There are several recommendations that can be made to the CMC, in addition to other Iraqi
governmental entities. In Karlowicz’s study, she writes:

In some countries where conflict was fuelled by ethnic hatred (e.g. Rwanda, Burundi,
Bosnia, Kosovo) an initial “hard hand” on the media may be necessary to stop further
incitement of violence. Temporary and emergency measures such as a hate speech
regulation, applicable to both the print press and broadcast media, may be necessary
to keep the fragile peace under control. However, such measures should only be
implemented at the very initial phase of the mission when journalistic self-regulation
is largely absent.?*

2! Karlowicz, p. 131.



22

The Commission demonstrated its “hard hand” when it closed the offices of channels such as
pan-Arab Al-Jazeera and Al-Arabiyya in August 2004 for “incitement to hatred.” The
Commission charged that these channels framed the insurgents as an “Iragi resistance,” and
thus bestowing regional legitimacy upon them. However, the Commission will also have to
deal with the local Iraqi channels as well, and there are several recommendations that can be
made besides coercive measures.

1) Increase Awareness of Media Regulation in Iraq

The CMC needs to increase its awareness amongst other Iraqi journalists. The author
realized that many of the journalists he interviewed had not even heard of the body. Other
journalists have expressed critiques of the Commission, arguing it has not done enough.
Sa’ad Al-Saraf of the Star TV Network stated in regards to the CMC: “Indeed, there seems to
be a sort of ‘look the other way’ approach to enforcing the commission’s rules, such as the
ban on ‘spreading sectarian, racial and religious sedition and strife.””?*  The question
remains as to how to prevent ethno-sectarianism in the Iragi media, while still allowing for
free speech. The first step is for the CMC needs to elaborate on a code of ethical journalistic
practices when reporting on ethno-sectarian issues. Such a code will demonstrate to all Iraqgi
media outlets that the CMC’s actions are based on a set of values reached by consensus,
rather than arbitrary sanctions imposed by organization akin to the former Ministry of
Information.

2) Create a Code for Reporting Ethno-sectarian Issues

The CMC operates under an Interim Broadcasting Program Code of Practice that was
inherited from a former CPA Order 65, which restricts media messages that “incite violence.”
The second recommendation calls upon the Iragi National Assembly to urgently deal with a
draft law introduced by the CMC to replace the CPA Order. The CPA Order has a stigma in
Irag, as many would point out that it was those CPA Orders that called for the closure of
Mugtada al-Sadr’s outspoken al-Hawza newspaper, which ultimately ended up inciting only
inciting violence between his forces and the US military. Passing this law, will give both the
CMC and its codes more legitimacy in the Iragi media environment.

If this legislation is to pass, the “Interim” Broadcasting Program Code of Practice would
presumably be “permanent.” The Code as is seeks to protect freedom of speech, as long as
that freedom is not abused by inciting violence or upsetting ethno-religious dynamics in Irag.
However such a Code will need to be more specific in defining what constitutes “incitement
to violence.” Agreeing on this matter should be done with the CMC and a body of Iraqi
journalists so that such a code can be based on consensus. Such a Code must give concrete
examples of how tele-visual media in the past have “incited violence.” Second, such a code
should specify the punishments that will be meted out to channels that intentionally incite
violence. Additionally such a Code should acknowledge how ethno-sectarian violence may
be encouraged indirectly by the media, particularly by giving concrete examples, and indicate
that equal punishments will be incurred for such infractions. While the court system in Iraq
is inundated with cases, a special body for media arbitration should be created for the media
outlets to settle media related disputes.

22 Cochrane, ““The ‘Lebanonization’ of the Iraqi Media.”



23

While enhancing the existing Code of Practice will be a positive step, this policy paper
recommends creating a specific Code for Media Reporting on Ethno-Sectarian Issues. This
recommendation is based on a past precedent where the CMC created a Code for Media
during Elections, which laid out rules on how the Iragi media should cover electoral
campaigns in 2005. Additionally an education film was produced to illustrate the Code in an
audio-visual manner that was viewed by the Iragi media outlets, and broadcasted to the
general public via the Iragi media itself. Creating a separate Code for Ethno-sectarian Issues,
as well as an educational film will demonstrate that the CMC first acknowledges this problem
exists in the lIragi media. Second it would demonstrate to the Iragi media outlets that this
body is serious about dealing with this problem. Creating an educational film can also
provide live examples of media in the past that conducted unfair reporting, spread rumors, or
incited violence, directly or indirectly.

In order to ensure that stations comply with this code, the CMC will have to ensure
continuous monitoring of the Irag media. The CMC has an established Monitoring and
Research Department which surveyed the media during the elections to ensure compliance
their elections reporting code. It is recommended that the relevant entities in the Iraqi
legislature increase funding to the CMC so it can expand this Department to carry out this
monitoring task. In the long term, this Department should issue their findings as to make
public the media inciting ethno-sectarian tensions, as well as issue a report of those media
seeking to defuse tensions.

3) Apply Specific Measures to Deal with Ethno-sectarian Media

Measures should be adopted for making special provisions for political, sectarian and
religious broadcasters. Renewing their licenses can be connected to requirements that
these channels have a board or staff that are heterogeneous. Requirements can be made to
these stations that they include programming that reflects Iraq’s ethno-sectarian mix in a
positive manner.

Increase International Assistance

1) Create an Iraqi Media Loan Fund

International donors and NGOs have aided with media development projects and this trend
should continue. It is recommended that a loan fund be established to develop support,
capacity building, and training for non-partisan media in Irag. An example of such an
initiative includes the South African Media Development Fund which was developed in
conjunction with the Free Voice of the Netherlands and Open Society Initiative of Southern
Africa (OSISA).

2) Create an Iragi Media Development Network

There have been positive contributions made by international actors to the Iragi media.
Various ministries of the governments of the UK, Germany and the Czech Republic have
offered assistance to the developing media in Irag. Examples include Al-Mirbad Radio and
TV in the south of Iraq that was established with a grant from the UK Department for
International Development, with the BBC World Service Trust providing training and
infrastructure needs. The German Foreign Ministry sponsored Telephone FM, a youth
program produced in Germany and then broadcast by FM stations in Irag. The independent



24

news outlet, Aswat Al-lraq was established with aid from the Reuters Foundation and UNDP.
The Institute for War and Peace Reporting (IWPR) and International Media Support (IMS)
have been active in developing the Iragi media. Other NGO’s have had experiences in
training Iragi practitioners in Jordan, while other are seeking to develop Irag’s cultural,
entertainment and film media. It is recommended that these various actors “pool” their
expertise together in a common network so that each party benefits from the others’
experiences with the Iraqi media.

Improve Media Education

The solutions to the status quo in the Iragqi media landscape cannot solely rest with legislation
against media outlets that incite hatred. Media regulation does not solve the problem of
educating journalists on social responsibility and reporting during times of conflict. One of
the problems in Iraq is that professional standards and practical training for journalists is
relatively new in a society that repressed its media in the past. Schools of journalism existed
in Iraq, but instruction focused on promotion of the views of the state Ba’ath Party. Under
the circumstances of ethno-sectarian reporting in Iraq, international media organizations can
offer recommendations on how to raise awareness of international standards in journalism to
local media practitioners.

1) Improve Training for Iragi Media Practitioners

In a survey distributed to the Iraqi radio and TV channels, they most common request was
the need for “technical training of their staff.” Often media stations in Irag would receive
donations of high-tech equipment that their staff did not know how to use. Granted, the
security situation in Iraq makes such future cooperation difficult in the country itself, as
foreign trainers may be hesitant to travel to Irag. Ways to overcome such difficulties
include holding training workshops abroad to train Iragis to serve as media trainers once
they have returned to Irag. International assistance can be spent of financing Iragis to
take part in these training sessions abroad. Training should not just include session
dealing with technical matters, but Iraqis should also programs in media law and ethics
such as the Program for Comparative Media Law and Policy at Oxford University
(http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/).

2) Improve Local Media Educational Institutions

It is also recommended that international assistance be directed towards developing the
institutional capacity of Iragi media. Education in these institutions could focus on how
journalists can conduct balanced reporting at a time when their nation is on the brink of a
“civil war,” and thus create an alternative to an ethno-sectarian media. Baghdad University’s
College of Mass Communications, as well as other regional universities with
Communications departments are in desperate need of updated technical equipment. Faculty
at these universities can benefit from intellectual development by revising their syllabi and
curricula, and this process can be facilitated by hosting Iragi media professors in foreign
universities.

Outside of the university system, most media practitioners agree that an independent institute
should be created in Iraq for to offer professional and mid-level training to Iragi media
practitioners. In this capacity, international donors can offer financial and technical expertise
for establishing such an institution.


http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/

25

Protect Iraqgi Journalists

Improving education for Iragi journalists may seem like a moot point, when once they have
acquired their skills they could be targeted in Iraq’s ensuing violence. Protecting Iraqi
journalists would seem to be crucial, yet it is the hardest to offer recommendations for as it
involves organizations not necessarily involved with media. The plight of the independent
journalist in Irag in between conflicting ethno-sectarian media should be emphasized. Often
such journalists will be pressured by competing political factions to portray one party in a
positive light and the other in a negative light. Refusal to do so can result in significant
dangers for such journalists. A free and pluralistic media cannot emerge when the journalists
are themselves targets of the violence they seek to cover. Organizations such as the
International Federation of Journalists have called on “the Iragi government and the US
government to make a commitment to protecting journalists and freedom of the press and
bringing to justice those who target journalists in violent attacks.” Yet, the question is how to
protect journalists, if the lraqgi security forces can barely protect themselves? Iraqi
journalists could embed with Iragi security forces, but that may also make them a target, or
influence their reporting. In the context of this policy paper, the only recommendation that
can be made is for a standardized program, offered by an Iragi or international organization
that deals with reporting in conflict zones, and can offer training for Iraqi journalists to learn
to better protect themselves while covering potentially dangerous topics or areas.

Create a “Peace Media” Alternative

While this policy paper has highlighted how media has emerged as powerful tools in
increasing awareness of ethno-sectarian divisions in a deeply-divided society, they also have
the potential to shape and influence public attitudes in overcoming tensions in such countries.
The media can channel communication between parties and serve a dialogical role in the
ethno-political context, ultimately building confidence between parties. The cases of such a
“peace media” are rare, yet there are organizations that can offer advice to Iraqgi journalists on
how to create such a media.

1) Learn From Other Applied Experiences in Peace Media

The NGO Common Ground has had extensive experience in creating “peace media” and
offers three strategies for transforming the media in areas of conflict. First, they advocate the
media playing a role where they deliver a free flow of accurate and constructive information
and counteracting misperceptions. Second, they suggest that the media can build confidence
and mediate between conflicting parties by fostering dialogue and communication between
the parties. Finally, they state how the media can serve a “watchdog” role, or as instruments
of early warning for the potential escalation of a conflict.

Common Ground also advocates a holistic approach to societies where conflict has occurred
or has the potential to break out. In their opinion, addressing only media institutions, fails to
bring in other actors who have a role in the conflict. They stress that a sustained effort to
transform a conflict has to involve efforts to change the mentalities of individuals, as well as
societies, and thus they seek to involve governmental organizations, non-governmental



26

organizations, businesses (including media owners), public opinion leaders, academics and
marginalized sections of the society into their programs.?

The Common Ground study describes their organization’s efforts in strengthening local
capacities’ efforts of the media in conflict zones. Common Ground assisted in producing
documentaries and radio programs, as well as holding training workshops for media
practitioners in African countries such as Angola, Burundi, Rwanda, Liberia, the Democratic
Republic of Congo, and Sierra Leone, the Balkans in Macedonia and Albania as well as the
Middle East, Sri Lanka, Cyprus and its Greek-Turkish project. Their assistance focuses on
three different aspects of local media structures in conflict zones: “creating an open media
culture that allows different voices to emerge and be heard, enhancing professional training
and education for journalists, and supplying technical equipment to local media institutions.”

2) Develop a Peace Media Strategy

It is recommended that the techniques adopted by the Common Ground NGO be applied
inside of Irag. It is strongly recommended that such efforts should focus on entertainment,
such as films, drama series and comedies as such programs can reach wider audiences and
provide a release from the daily violence in Iraq:

e Workshops on dialogue facilitation and collaboration for Iragi media practitioners

e Workshops to educate on how to defuse inflammatory coverage

e Training local journalists and students in conflict resolution skills using various media
and materials

e Joint media projects between the various ethno-sectarian groups

e Facilitating meetings between owners of independent and ethno-sectarian media

e TV and Radio programs fostering dialogue and cooperation between journalists from
different ethno-sectarian groups

e Documentaries about initiatives that bring ethno-sectarian groups together

e Drama series that use entertainment to convey themes of ethno-sectarian cooperation

e Programming for children that deals with these themes

Finally, the material on peace media and journalism is primarily in English. Prominent
articles and hand books should be translated into Arabic, Kurdish and Turkmen to be
distributed at media institutions and educational facilities.

This paper demonstrates that the media landscape in Iraq is at a juncture where it has the
potential to exacerbate the ethno-sectarian tensions that already exist. Rather than waiting for
the media to turn into instruments of hate, the policy recommendations in this report are
essentially proactive measures that should be taken to ensure that the media can serve as tools
of reconciliation, if not cohesion, rather than further distancing these communities.

%2 Melone, Sandra D., Georgios Terzis, and Ozsei Beteli, “Using the Media for Conflict Transformation,”
Berghof Research Center for Constructive Conflict Management, April 2002, p. 10.



APPENDIX A: SAMPLE OF ETHNO-SECTARIAN MEDIA IN IRAQ
Political Islamist Media
Arab Shi’a Media
SCIRI
Al-*Adala (Justice) daily paper
Al-Wahdah (Unity) weekly paper
Al-Ghadir radio station
Al-Furat (The Euphrates) satellite channel

The Da’wa Party

Al-Da’wa (The Call) daily paper
Al-Bayan (Announcement) weekly paper
Al-Masar radio station
Al-Masar TV channel
Sadr Trend
Ishragat al-Sadr daily paper
Al-Hawza al-Natiga (The Active Hawza) weekly paper
Al-Salam radio station
Al-Salam TV station

Iraqi Hizbullah

Al-Bayyinah (Evidence) paper
Arab Sunni Media

Iraqi Islamic Party

Dar al-Salam (House of Peace) radio station
Dar al-Salam (The House of Peace) newspaper daily paper

General Dialogue Conference

Al-*Itisam (The Guardian) daily newspaper

The Unified National Movement

27



28

Al-Sa’ah (The Hour) biweekly newspaper

The Association of Muslim Scholars

Al-Basa’ir (Insights) daily newspaper

Ethnic Based Media

Kurdistan Democratic Party (KDP)

Khabat daily newspaper in Kurdish

Al-Ta’akhi (Brotherhood) daily newspaper in Arabic
Voice of Iraqi Kurdistan radio station

Kurdistan Satellite Channel

Patriotic Union of Kurdistan (PUK)

Al-Ittihad (The Union) daily newspaper in Arabic

Kurdistan Nuwe daily newspaper in Kurdish

Al-Hurriyya (Freedom) radio station

Al-Hurriyya (Freedom) terrestrial Arabic TV station in Sulaymaniyya
Voice of the People of Kurdistan radio station

KurdSat satellite channel

Iragi Turkmen Front

Turkmenelli (The Turkmen Nation) daily newspaper in Turkish
Turkmenelli (The Turkmen Nation) radio station in Kirkuk, Tal Afar and Mosul
Turkmenelli (The Turkmen Nation) terrestrial TV in Kirkuk

Assyrian Democratic Movement

Bahra al-Diya (The Light) newspaper

Ashur (Assyria) terrestrial Arabic TV station in Sulaymaniyya in Mosul



29

References
(Internet links to the majority of the references can be found on the website of this project,
http://www.policy.hu/almarashi/)

Alexis, Monique and Ines Mpambara, “IMS Assessment Mission: The Rwanda Media
Experience from the Genocide,” International Media Support Report, 2003.

Tim Allen and Nicole Stremlau, “Media Policy, Peace and State Reconstruction,” Crisis
States Research Centre, 2005.

Beaudoin, Christopher E. and Esther Thorson, “Spiral of Violence? Conflict and Conflict
Resolution In International News,” in Eytan Gilboa ed., Media and Conflict: Framing Issues,
Making Policy, Shaping Opinion (Ardsley NY': Transnational Publishing, 2002).

Lionel Beehner, “Irag’s Press: A Status Report,” Council on Foreign Relations, May 2, 2006

Choi, Jingbong, “The Framing of the *Axis of the Evil’” in Ralph Berenger, ed., The Global
Media Go to War: Role of News and Entertainment Media during the 2003 lraq War
(Spokane, Washington: Marquette Books, 2004).

Cochrane, Paul, “The ‘Lebanonization’ of the Iragi Media: An Overview of Irag's Television
Landscape” Transnational Broadcasting Studies, June-December 2006.

Daragahi, Borzou, “Rebuilding Iraq’s Media,” Columbia Journalism Review, 42:2,
July/August 2003.

Figueroa, Maria Elena et al., “Communication for Social Change: An Integrated Model for
Measuring the Process and Its Outcomes,” Rockefeller Foundation, 2002.

Galtung, Johan, “High Road, Low Road: Charting the Course for Peace Journalism,” Track
Two 7:4, 1998.

Gowing, Nik “Media Coverage: Help or Hindrance in Conflict Prevention,” Carnegie
Commission on Preventing Deadly Conflict, 1997.

Hieber, Loretta, “Lifeline Media: A Guide to Developing Media Projects in Conflict
Situations,” Media Action International, 2001.

Himmelfarb, Sheldon, “Impact is the Mantra: The ‘Common Ground’ Approach to Media,”
Track Two 7:4, 1998.

Ross Howard, “An Operational Framework For Media And Peacebuilding,” Institute For
Media, Policy and Civil Society, (IMPACS) Vancouver, B.C., January 2002.

International Crisis Group, “The Next Iragi War: Sectarianism and Civil Conflict,”
International Crisis Group Middle East Report 52, 2006.

International Media Support, “Media Development in Post-war Iraq Report,” London, April
2003.


http://www.cfr.org/bios/11107/lionel_beehner.html

30

IREX, “Media Sustainability Index-lIrag,” IREX Europe, 2006.

Karlowicz, 1zabella, “The Difficult Birth of the Fourth Estate: Media Development and
Democracy Assistance in Post-Conflict Balkans,” in Miklos Sukosd and Peter Bajomi-Lazar
eds., Reinventing Media: Media Policy Reform in East-Central Europe (Budapest: Central
European University Center for Policy Studies, 2003).

Kempf, Wilhelm, et al. ed., Constructive Conflict Coverage: A Social Psychological
Approach (Berlin: Austrian Center for Peace and Conflict Resolution, 2003).

Manoff, Robert Karl, “Potential Media Roles in Conflict Prevention and Management,”
Track Two 7:4, 1998.

Melone, Sandra D., Georgios Terzis, and Ozsei Beteli, “Using the Media for Conflict
Transformation: The Common Ground Experience,” Berghof Research Center for
Constructive Conflict Management, April 2002.

Mroue, Bassem, “Sectarian TV Main Source of News in Irag,” Associated Press, July 7,
2006.

Noor Al-Deen, Hana, “Changes and Challenges of the Iragi Media,” Global Media Journal,
4: 6, Spring 2005.

O’Sullivan, Chris, “The News Media and the Resolution of Ethnic Conflict: Ready for the
Next Steps?” Global Review of Ethnopolitics, 1:2, 2001.

Project on Ethnic Relations, “The Media of Eastern Europe and the Former Soviet Union:
Reporting on Interethnic Relations,” March 1994,

al-Qazwini, Igbal Hassoon, “On the Role of Media in the Current Transition Phase in Irag,”
Transnational Broadcasting Studies, Fall 2004.

Reljic, Dusan, “The News Media and the Transformation of Ethnopolitical Conflicts,”
Berghof Research Center for Constructive Conflict Management, 2004.

Rohde, David, “’All Successful Democracies Need Freedom of Speech:” American

Efforts to Create a Vibrant Free Press in Irag and Afghanistan,” Working Paper,
Spring 2005.

Rosen, Nir, “Anatomy of a Civil War: Irag’s Descent into Chaos,” Boston Review,
November/December 2006.

University for Peace, The Role of Media in Conflict Prevention and Peace Building (San
Jose, Costa Rica: University for Peace, 2005).

Weaver, Tim, “The End of War: Can Television Help Stop It?” Track Two 7:4, 1998.



	Lionel Beehner, “Iraq’s Press: A Status Report,” Council on Foreign Relations, May 2, 2006  

