THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA: ETHNO-SECTARIAN
VIOLENCE, POLITICAL ISLAM, PUBLIC ADVOCACY, AND

GLOBALIZATION
IBRAHIM AL-MARASHI*
I INTRODUCGTION ... .cciiiiiiiiiiieeeeeeeeeeettiieeeeeeeeeeersrieeeeeeeseeessnnnnns 96
AL OQUBTULOW. ... 96
B.  Methodology.............ccoooviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiicce, 99
C. The Target Audience ...................ccccoovevvuiiiiiiiiinninnnnns 101
D. Defining the Problem of Media and Conflict ................... 101
II. OWNERSHIP, PROGRAMMING AND CONTENT IN
X0 1Y 121 0) 1. N 104
A, State Owned Media................coceveeeeeiiiieiiiiiiieieiieennnnnn.. 105
B. Media Owned by Political Islamists................................ 108
1. Arab Shi’aMedia ....cooooovvvueviiiiiiniiiiiieeceieeeeeea, 108
2. Arab Sunni Media.......ccccoeeeiiiiiiiiiiiieeeeiiiiiiinn. 111
C. Media Owned by Ethnic Parties.....................ccccoueennnn. 112
1. Kurdish Media ......cccooeeivvvieiiiiiieiiiiiieeeeeeeeeeine, 112
D. Media Owned by Entities Calling for Violence................. 113
1. The Case of Al-ZaWIa.......coooeevvveeviiieiieeeeiiieeeennnnn, 113
E. Independently Owned Media.......................c..ccocevrnnnnn. 118
1. Ethno-sectarianism and Islam.............................. 118
2. Televised VIOlENCE......cceeeviiiiiviiiiiieeeeeiieeeee 119
3. Public Advocacy .......ccccevviiiiiiiiiiiiiiiiii 120
4. Global and Regional Influences and Local
ReEACHONS c.ccvvveeiiiiiiiiieeee e 121
III. IRAQ’S MEDIA AND THE REGIONAL SATELLITE
ENVIRONMENT ...oovvtiiiiiiiiiieieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees 122
IV. THE FUTURE OF IRAQ’S MEDIA........cccovvvveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, 123
V. CONCLUSION ..uuuiiieieeieeeriiiiiieeeeeeeeeeettieeeeeeeaeeserasnnaaeeeasaseeens 128
VI.  RECOMMENDATIONS .....cccvttiieeeiiiiieeeeitiieeeeetnaeeeessneeesssnaaanns 129
A, Assess the Iraqi Media Landscape.................................. 130

* Ibrahim Al-Marashi is an International Policy Fellow at the Center for Policy
Studies, Central European University, Budapest. He is also an adjunct faculty member at
the Department of International Relations, Koc University, Istanbul.

I would like to thank Douglas Griffin of the Stanhope Centre for Communications
Policy Research and Professor Monroe Price, Susan Abbott, Sylvie Beauvais and Libby
Morgan of the Center for Global Communication Studies at the Annenberg School for
Communication, University of Pennsylvania, for their assistance in providing information
and insight. ©2007 Ibrahim Al-Marashi.

95



96 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

B. Improve and Implement Media Regulation..................... 131
C. Increase International ASSiSEANCE ...........cccveeveeeeeeeennanenn. 133
D. Improve Media EdUcCQtion.....................cccooovuvevuiinnniannnns 134
E.  Protect Iraqi Journalists ..............ccccoooveeviiiiiiniinnninnnns 135
F. Create a “Peace Media” Alternative.............cccceeuvueeeennn.. 136
APPENDIX: A SAMPLE OF ETHNO-SECTARIAN MEDIA IN [RAQ
A. Political Islamist Mediu...........c.....oveeeeeeurveeiieenineenennnnn.. 139
B. Ethnic Based Media............cc..c.oeeeeeeeveeeieeeiianeneiiineenennnn 140

A recurring theme in debates on the future of Iraq is that the state is
facing an imminent civil war among ethnic Kurds, Turkmens and Arabs,
and among the Sunni and Shi’a Muslim sects. As tensions continue to
escalate, the Iraqi media will play a crucial role in these developments. The
pluralization of a private media sector in post-Ba’athist Iraq has served as
a positive development in Iraq’s post-war transition, yet this has also
allowed for the emergence of local media that arve forming along ethno-
sectarian lines. The Iraqi media have evolved to a stage where they now
have the capability of reinforcing the country’s ethno-sectarian divisions.
This policy paper examines the evolution and current state of Iraq’s media
and offers recommendations to local Iraqi actors, as well as regional and
inlernational organizations, as to how the media can counter employment
of megative images and stereotypes of other ethno-sectarian communities
and influence public attitudes in overcoming such tensions in Iraqi society.

I. INTRODUCTION

A. Overview

Few analyses of the Iraqi media have been conducted despite
the emergence of hundreds of newspapers and several satellite
channels in the nation, in stark contrast to the five state owned
dailies and single satellite channel that existed during the Ba’ath
era. This policy paper addresses the need for a proactive analysis
of the Iraqi media and its portrayal of ethno-sectarian differences
in Iraqi society.

Before offering policy recommendations, it is important to
describe the media scene itself. What media is owned by political
ethno-sectarian factions? How are ethno-sectarian differences and
conflicts, both rhetorical and violent, represented in the Iraqi
media? Do media outlets exacerbate Iraq’s ethno-sectarian
relations? Are there any Iraqi media outlets seeking to address
these relations in a positive manner? What kind of programs are
Iraqis watching? What efforts are there to provide a space for the



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 97

public to communicate and express its grievances? Do the media
try to produce local entertainment, as compared to relying on
foreign entertainment for Iraqis to “escape” the grim realities of
daily life in their country? What recommendations can be made
to ensure that Iraq’s media serve a constructive role in its post-war
dynamics, rather than serving as an element that exacerbates the
state’s current internal tensions?

Observers of the situation in Iraq often predict the nation
faces an imminent civil war among ethnic Kurds and Arabs, and
among the Sunni and Shi’a Muslim sects, while others argue this
civil war has already begun. Differences between various ethnic
and sectarian groups have been ever-present in Iraq, but they were
rarely articulated in official, public debate, nor used as a basis by
politicians or religious and community leaders to criticize the
others. Even in Ba’athist Iraq, while members of every community
may have suffered discrimination, at least the media rarely
employed the terms “Shi’a,” “Sunni” and “Kurd” in a negative
manner as it would harm national unity. Following the 2003 Iraq
War, the emerging media mentioned such ethnic and sectarian
terms for Iraq’s people, but in the context of calling for national
unity. However, the debates prior to the adoption of the Iraqi
Constitution in October 2005 and the December 2005 election of
a permanent Iraqi Assembly marked an emerging trend in Iraq’s
politics—a divisive ethnic and sectarian discourse that has now
proliferated into the media.

Following the February 2006 bombing of the revered Shi’a Al-
"Askariyya shrine in the city of Samarra, a spiral of violence
consumed the center of Iraq, including Baghdad where sectarian
killings between Arab Sunni and Arab Shi’a groups have become
daily phenomena. These tensions manifest themselves in the
political sphere, as certain Arab Shi’a parties have advocated a
federal entity in the predominantly Shi’a south as a means of
separating themselves from the violence-ridden center. Another
conflict that receives scant attention is that of the future of the oil-
rich city of Kirkuk, contested by Arabs, Kurds and Turkmens. This
conflict, often marked by violent clashes, also represents itself in
the political sphere, as Kurdish parties have called for placing
Kirkuk under their federal jurisdiction, which Arab and Turkmen
communities oppose.

In post-war Iraq, private Iraq media, with ownership in the
hands of competing political factions, have emerged, reflecting
the country’s conflicting ethno-sectarian agendas. At the same
time, media have also emerged independent of Iraq’s political
mosaic, and seek to provide a public space for education,



98 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

entertainment and cathartic release for the daily violence that
dominates Iraqi public life.

The media have taken on a public advocacy role as well,
pressing policy makers to address deficiencies and shortcomings
in providing security and infrastructure needs by highlighting
these problems and giving Iraqi citizens a platform to express their
views. Ethno-sectarian channels conduct public advocacy as well,
but primarily on behalf of their communities.

The media in Iraq cannot isolate themselves from global
trends in international media, and Iraqis can watch media
produced outside of the region, ranging from the British series
“Mr. Bean” to cartoons, music shows and films produced in the
Arab World or the United States. The desire for Iraqis to produce
content that reflects their aspirations has resulted in the
adaptation of several foreign program formats, such as reality TV,
to a local Iraqi context. These Iraqi entertainment programs can
provide an alternative to the “Iraq” that the Iraqis usually witness
on TV; that of the news depicting unrelenting violence in their
country. The literature on conflict resolution and the media
stresses that entertainment programming is one method to reduce
tensions in a deeply divided society. Both state and private media
can play important roles in using entertainment for this goal.

Though this study focuses on the content of local Iraqi
media, regional channels are also important to the story.
Although data on the rate of consumption of local Iraqi media or
regional channels are not yet available, there were general
observable trends in how the Iraqis consumed media based on my
experience in the country. Satellite dishes were forbidden under
the Ba’athist government, and many Iraqis sought to purchase
them after the war ended in 2003. At this time, Al-Jazeera and Al-
Arabiyya were the only outlets for regional news free of state
control and ironically, for domestic Iraqi news. Due to Iran’s
proximity, the Iranian Arabic language Al-’Alam was able to
broadcast terrestrially into Iraq and could be picked up by
television sets without the need for a costly satellite dish. By 2004
and 2005 two trends were emerging in Iraq vis-a-vis the regional
channels. First, certain Iraqis, including those politicians in the
transitional government, were offended that Al-Jazeera and Al-
Arabiyya referred to the Iraqi insurgents as the “Iraqi resistance”
(al-mugawwama al-iraqiyya) thus bestowing on them some sort of
regional legitimacy. Second, Iraqis desired news and
entertainment created by Iraqis, reflecting their concerns and
desires.

Iraqi channels proliferated within the period of 2004 to 2005,



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 99

but were often unprofessional in terms of news coverage, forcing
many Iraqis to continue to depend on the regional channels for
news. At the same time, a number of Iraqis were also growing
tired of the ethno-sectarian nature of the Iraqi media, and
preferred getting their information from these Arab satellite
channels, which did not have the “ethno-sectarian” commentary
that usually accompanied the news on Iraqi channels.

A professional and independent media that can allow views
expressed by all of Iraq’s communities is an important step
towards establishing a viable democracy. Nevertheless, in a
country relatively new to independent media, freedom of
expression can be abused." This paper concludes that Iraq’s
ethno-sectarian media are providing the psychological
groundwork for bitter divisiveness and conflict, with one channel
already making direct exhortations for violence against other Iraqi
communities. It also concludes that the media need to be
addressed for the sake of Iraq’s long-term stability. Media divided
along ethno-sectarian lines have the potential to further the gap
between Iraq’s communities and weaken any kind of national
belonging. Whether the state of Iraq will survive division is
debatable, but the nation is already on a course of partition in
terms of identity, helped by media which encourage this trend.

It is urgent to address these matters before more political
factions decide to use their media as mouthpieces to exacerbate
the conflict, whipping up ethnic and sectarian feelings or even
directing the conflict. So far, most political factions have used
their media to stress unity among Iraq’s communities, but they
nevertheless have the potential to instigate conflict with these
means if it suits their interests. The ultimate aim of this policy
paper is to address this growing problem in Iraq: how the media
exacerbate cleavages in Iraqi society, and how, rather, the media
can be used to facilitate a positive attitude in bridging the
differences among its communities.

B. Methodology

An overview and assessment of the media in Iraq is needed,
and it is crucial to reflect on the literature of media in other
deeply-divided societies. This policy paper will examine ownership
and financing of the various media and how this is linked with the
ethno-sectarian discourse emerging in Iraq. It is based on hours

1 An important study in this subject in the Balkans is Izabella Karlowicz’s The Difficult
Birth of the Fourth Estate: Media Development and Democracy Assistance in Post-Conflict Balkans,
in REINVENTING MEDIA: MEDIA POLICY REFORM IN EAST-CENTRAL EUROPE (Miklos Sukosd
& Peter Bajomi-Lazar eds., 2003).



100 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

of viewing the programs of Iraqi satellite channels that are
consumed by Iraqi audiences,” supplemented by interviews with
Iraqi journalists and questionnaires delivered to the channels.
According to various surveys, more than ninety percent of Iraqis
receive most of their information, whether it is news or
entertainment, from satellite TV stations. In one statement found
in a report on the Iraqi media, “Many people do not buy
newspapers because the satellite channels communicate every
single piece of news.” The proliferation of Iraqi channels that
broadcast by satellite also demonstrates another important factor:
media owners are sending their messages to local Iraqi audiences,
the Arab world and the large Iraqi diaspora, which still provides
financial support for many of Iraq’s political parties.

This policy report is based on four sets of data:

1) An investigation of which independent and political factions
own the TV media in Iraq (with a brief overview of their print
and radio media);

2) Questionnaires distributed to Iraqi media in coordination
with the Stanhope Centre for Communications Policy Research
in London;

3) An analysis of programming content dealing with
entertainment, locally produced and imported; and,

4) A discourse/content analysis of programming of the stations
deemed as having a potential for affecting ethno-sectarian
tensions.

The last set of data provides most of the information for this
policy paper. Examining the programs and their content helps
determine the priorities and audiences for these stations. The
analysis examines media content beginning with a national event
that had ramifications for all of Iraq’s communities: the bombing
of the Shi’a Muslim Al-’Askariyya shrine in the city of Samarra, in
February 2006. Iraqis attribute the spark in intense inter-
communal conflict in Iraq to this event, and at this juncture a
sample of prominent Iraqi media representing all societal groups
had emerged.

The programming content of various Iraqi satellite channels
was analyzed by “frames” the stations used. In the context of this

2 For those who can read Arabic, a link to all the Iraqi channels (and their programs)
discussed in this policy paper can be found on the project’s website at International Policy
Fellowships, Al-Marashi, http://www.policy.hu/almarashi/ (last visited Mar. 30, 2007).
Otherwise, detailed English summaries of these satellite channels and their programs can
be obtained via BBC Monitoring or the Open Source Center (OSC).

3 INTERNATIONAL MEDIA SUPPORT, MEDIA DEVELOPMENT IN POST-WAR IRAQ REPORT
16 (Apr. 2003).



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 101

paper, I have used Snow and Benford’s definition of a frame: “an
interpretive schemata that simplifies and condenses the ‘world out
there’ by selectively punctuating and encoding objects, situations,
events, experiences, and sequences of actions within one’s present
or past environment.” By examining satellite media channels in
Iraq, the analysis seeks to determine how prominent Iraqi media,
both political and independent, frame ethno-sectarian violence.

C. The Target Audience

The state of the Iraqi media provides the need for offering
recommendations to address three areas: media regulation, media
education, and media institutions. The policy recommendations
are directed to actors on the local and international level.

On the local level, this report seeks to address the Iraqi
regulatory body, the Communications and Media Commission of
Iraq (CMC), as well as the Iraqi National Assembly and policy
makers involved with the media. On a societal level, this paper
addresses educational facilities, such as Baghdad University’s
Department of Communications, as well as journalist associations
in Iraq. It also addresses international donors, including foreign
ministries and NGOs who have had experience in providing aid to
media in post-conflict societies, as well as organizations such as
UNDP and UNESCO, which have experience with the Iraqi media.

This policy paper also targets an audience of policy makers
and non-governmental organizations who simply seek to gain a
broader understanding of the underlying dynamics of the ongoing
violence in Iraq. To this general audience interested in Iraqi
affairs, this report seeks to demonstrate that violence in Iraq is not
simply fought on the streets, but is represented in the tele-visual
and thus socio-cultural sphere. In this regard, the paper
demonstrates how the media’s public advocacy programs serve as
an alternative means of political participation in Iraq, and how
various forms of entertainment serve as alternatives to violent
media, as well as a possible means of overcoming divisions in Iraqi
society.

D. Defining the Problem of Media and Conflict

The media have the capability of affecting vast audiences and
in a time of conflict become important actors, at times on par with
the actual combatants themselves. Media often serve as a means of
transmitting hostility, directly or indirectly, whether it is between

4 D.A. Snow & R. Benford, Master Frames and Cycles of Protest, in FRONTIERS IN SOCIAL
MOVEMENT THEORY 137 (A.D. Morris & C.M. Mueller eds., 1992).



102 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

states or ethnic groups, and can exacerbate tensions by spreading
misperceptions or exaggerations. The question that first needs to
be answered is whether conflict media, or in other words media
that engender conflict, can emerge from within the Iraqi context.

According to the conflict resolution literature, the
constructive transformation of a conflict can only occur if it affects
the mentalities of either an individual or a society. The media
have the potential to play a significant role in this transformation,
by building confidence among the parties and challenging
misperceptions. However, this is the exception rather than the
norm. While a review of the literature on media and conflict
resolution” demonstrates isolated cases where the media have had
a constructive role in conflicts, in most instances the media have
exacerbated conflict rather than resolved it, with the situation in
Rwanda illustrating one of the most extreme scenarios.

Have the media in Iraq reached a point where they can be
characterized as conflict media? To answer this question, I have
appropriated a model from the Rwanda context, as that is the case
that has most vividly demonstrated the role of media and conflict.
In the 1990s, Radio Rwanda, a state-controlled station, was used by
the Hutu-dominated government to mobilize troops and ordinary
citizens against the Tutsi Rwandan Patriotic Front. At the same
time, another radio entity was emerging, backed by the Rwandan
President’s close circles and extremist Hutu militias and practicing
undisguised hate-speech against the Tutsi. Radio Télévision Libre
des Mille Collines (RTLM) emerged as a private radio station,
financed by individuals who had high level positions in the
government before and during the genocide. RTLM played a
direct role in the killings of moderate Hutus and Tutsis by
broadcasting information on where to manage road-blocks;
identifying individuals who were supposed to be eliminated;
providing address and license plate details for these individuals,
and asking listeners to give information to help find specific
persons; and asking Hutus to join their militias. The relation
between Radio Rwanda, whose owners, editors and journalists
were also involved in the establishment of RTLM, has some
ramifications for the Iraqi context. Extremist elements in Rwanda
were able to infiltrate the official state media, while keeping their
own private media as well.” 1 do not want to suggest that a

5 For a sample of this literature, see International Policy Fellowships, Al-Marashi,
Links on the Iraqi Media, http://www.policy.hu/almarashi/links.html (last visited Mar.
30, 2007).

6 Mel McNulty, Media Ethnicization and the International Response to War and Genocide in
Rwanda, in THE MEDIA OF CONFLICT: WAR REPORTING AND REPRESENTATIONS OF ETHNIC
VIOLENCE 274-76 (Tim Allen & Jean Seaton eds., 1999).



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 103

Rwanda-like genocide can occur in Iraq, but rather seek to
illustrate the structural similarities between the media in both
countries.

Four factors are developed in an International Media Support
(IMS) Report to explain the emergence of a conflict media in
Rwanda.” These four factors can be adapted to any scenario where
conflict and media are intertwined, and I have adopted the IMS
model for Iraq by placing the factors in sequential order. In other
words, I argue that a process needs to occur for media to evolve
into conflict media. The four factors are:

1) a strong ideology
2) control over a mass medium/media
3) psychological preparation to hate

4) a call to violence

This policy paper seeks to address where the Iraqi media fall
within this framework and what recommendations can be made to
prevent the Iraqi media from being transformed into a conflict
media.

The first factor, a strong ideology, is propagated by
prominent academics, journalists or politicians who develop
theories of their ethnic or sectarian group. Such theories in the
media portray their group as a “stronger race” and “a race with a
glorious past,” or as “victims” who have to unite in order to deal
with a threat posed by other groups so that they will not be
“eliminated” from the political process or “annihilated” from
within the state altogether. In the final case, violence conducted
by one community against the other is portrayed as a “matter of
self-defense.”

Once an ideology is framed, there is a need to articulate it,
which brings in the second factor: control over strong mass media
to disseminate the message. According to the conflict resolution
literature, differences between ethnic and sectarian groups are not
in themselves a precursor to conflict. Rather, it is the leaders or
political movements representing the ethnic and sectarian groups
who mobilize their communities to “gear up” for a conflict. In
conflict and post-conflict environments, journalists and editors are
in many instances non-professionals whose priority is advocating
an agenda rather than informing the public. The spread of a
conflict media through control over mass media is a key step in
conflict escalation.

7 MONIQUE ALEXIS & INES MPAMBARA, IMS ASSESSMENT MISSION: THE RWANDA MEDIA
EXPERIENCE FROM THE GENOCIDE (Int’l Media Support Report 2003).



104 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

The third step, after a faction consolidates both an ideology
and control over a media outlet, is the most crucial. It is this
step—the psychological preparation to hate, which seeks to
prepare the audience for a violent conflict—where the media are
transformed into a tool of conflict. Such preparations include
misinformation, as an uninformed audience 1is easier to
manipulate. Usually rumors or conspiracies are presented as the
opinion of the “ordinary man” of that particular ethnic or
sectarian group. This preparation also seeks to sow division, by
framing peace with other groups as “impossible” and framing
those who seek reconciliation as “traitors.” This step also seeks to
use demonizing frames of the opponent by dehumanizing the
other group or groups.

The fourth factor in the emergent conflict media begins
when it makes direct exhortations to violence. The media
emerges with the omni-presence of violent frames. “Enemy,”
“accomplice,” “traitor,” “massacre,” and “murder” are examples of
violent frames; lists of killed victims are presented as “victories,”
while the perpetrators of massacres would be deemed as “heroes,”
which would encourage even more killings.

We now turn to the Iraq media scene to analyze its evolution
in terms of the conflictrelated evaluative grid.

b AN13

II. OWNERSHIP, PROGRAMMING AND CONTENT IN IRAQI MEDIA

Ethno-sectarian “media empires” have formed in Iraq and are
quite a pervasive element in Iraq’s Fourth Estate. The extent of
these media empires is illustrated in the Appendix, to demonstrate
how powerful media have coalesced around ethno-political groups
in Iraq who have print, radio and TV communications at their
disposal. Ethnic factions among the Arabs, Kurds and Turkmens,
and religious-sectarian factions among the Sunni, Shi’a and
Christians all have their own means of communicating to their
ethno-sectarian constituencies in Iraq and abroad in the Iraqi
diaspora. Independent media, with no ethno-sectarian affiliation,
exist, but do not have access to the funds that the political parties
can provide. If Iraq is to truly consolidate democratic
foundations, its media will need to include objective and
independent outlets that represent a broad spectrum of Iraq’s
society. By dividing Iraq’s media into five categories, I seek to
assess if the Iraqi media are furthering democratic consolidation
or becoming an arena for the political ethno-sectarian divisions in
the country. I categorized the Iraqi media into the following
groups:



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 105

1) media owned by the Iraqi state

2) media owned by political Islamist groups (religious/
sectarian factions)

3) media owned by ethnic political parties
4) media owned by entities calling for violence

5) media owned by independent entities

The findings of this policy paper are based on the programs
and media content of a selection of Iraqi satellite channels that
represent each of these five groups. For each of these, the
programming and content of news, political, socio-cultural,
religious and entertainment programs are analyzed.

In each of these five categories of media, I examine the
channel’s representation of issues of ethnicity and portrayal of
differences between Arabs, Kurds and Turkmen. Additionally, the
coverage of Islam, particularly political Islam in Iraq, is examined
to determine whether the media’s portrayals exacerbate sectarian
Shi’a-Sunni divisions. The channels are also analyzed by how they
report on violence in Iraq and whether the channels encourage
violence among Iraq’s various groups, or whether they seek to
bridge the differences. The channels are also examined as to
whether they may provide an alternative space for overcoming
differences amongst Iraq’s divisions. This Part examines how
some channels provide a space for civic involvement in political
affairs through various talk shows and call-in programs. In this
area, channels often serve a public advocacy role, by providing a
means to present the citizens’ demands to the government.
Finally, I examine how the channels appropriate foreign genres in
a local context and how they contribute to democratic
consolidation or ethno-sectarian division. I also examine which
channels are resistant to foreign programming, and which import
foreign programs, both political and entertainment.

A. State Owned Media

The Coalition Provisional Authority (CPA) in Iraq established
the Iraqi Media Network (IMN). In its initial phases the Network
included a terrestrial TV channel, two radio stations, and the Al
Sabah newspaper. The IMN faced two challenges. The first was to
demonstrate that it could function as a public service broadcaster,
serving as the voice of all Iraqis. The second was to establish a
satellite channel that had the broadcast infrastructure and lively
and informative programming to compete with the regional
satellite channels being watched in Iraq, such as Al-Jazeera and Al-
Arabiyya, and the Iranian-based Arabic language channel, Al-



106 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

‘’Alam. In this regard, the IMN was restructured into the Al-
Iraqiyya network and expanded to two terrestrial TV channels and
the Al-Iraqiyya satellite channel. The satellite channel began
transmissions in May 2003. While it was first broadcast from the
morning to the evening, it now broadcasts twenty-four hours a day.
It is the only national public service channel; its financing comes
from the coffers of the Iraqi state, and the Ministry of Finance
approves the channel’s budget.

The development of Al-Iraqgiyya reflected the evolution of
Iraq’s post-war political process. In its initial phases, the channel
was used by the CPA as a means to communicate with the Iraqis,
and thus considered a tool of “American propaganda.” It
eventually established itself as a channel free of U.S. editorial
interference, but then began to reflect the agenda of the interim
Iraqi government of Iyad ‘Allawi, who attempted to co-opt the
channel to support his party in the January 2005 election. Given
that the current government in Iraq is dominated by an alliance of
Shi’a Islamist groups, known as the United Iraqi Alliance, and an
alliance of ethnic Kurdish groups, known as the Kurdish Coalition,
according to its critics the station has an inherent Shi’a-Kurdish
bias. In the past, the station rarely showed news conferences of
leading Sunni Islamist political parties, and ethnic Turkmen
complained of a pro-Kurdish bias. The station has tried to address
these issues by allowing more of its content to be devoted to Arab
Sunni and Turkmen guests, who use the channel to express their
grievances, if not criticize the government directly. Since Iraq’s
majority population is Shi’a, the station reflects this sectarian
group’s majority status by featuring the Shi’a call to prayer.*

In its depictions of violence in Iraq, the station reflects a pro-
government line. For example, the content of Al-Iragiyya’s
programming tends to feature mostly pro-government frames that
stress “optimism” in the progress being made in “reconstruction”
and “security.” The operations of the Iraqi security forces are
highlighted, giving viewers the impression that they are taking an
active role in quelling insurgent and sectarian violence, a key
frame that seeks to buttress the legitimacy of the Iraqi state itself.
The channel usually has access to live footage of Iraqi government
military campaigns, which serves as an additional reminder to Al-
Iragiyya’s audience that the state is in fact taking action against the
violence in Iraq. Members of the Iraqi security forces killed in
action are referred to as “martyrs” (shuhuda’). The international
(predominantly American) forces in Iraq are usually referred to as

8 The crucial difference between Shi’a and Sunni call to prayer is the inclusion of an
additional line referring to ‘Ali bin Abi Talib, the first Shi’a Muslim Imam.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 107

“Coalition” or “Multi-national Forces” and the insurgents are
usually called “terrorists” (whabiun).”  Supposedly random
interviews with people on the street are designed to give the
impression of public condemnation of the “terrorists’ activities in
Iraq. Al-Iraqiyya also seeks to frame state violence as legitimate by
featuring public service announcements calling upon the Iraqi
public to volunteer information on the “terrorists.”

Al-Iraqiyya’s entertainment programming also seeks to
portray the state’s active role in cracking down on violence. The
show “Terrorism in the Hands of Justice,” is filmed live in a
courtroom setting where those accused of taking part in “acts of
terrorism” deliver live confessions. The program shows
confessions of insurgents who admit that they are working for
financial motives, in other words to depict them as “criminals”
opposed to a “legitimate national resistance.” However, the show
has ramifications for Iraq’s inter-communal violence. One
commentator writes about the show, “On one episode an
interrogator accused the members of important Sunni tribes—the
Juburi, Janabi, and Duleimi—of all being terrorists. The show
only heightened Sunni fears that the Shi’a security forces were
targeting them en masse.”"

Al-Iragiyya also accuses its competition, the other regional
satellite channels, of stimulating the ongoing violence in Iraq, a
direct acknowledgement by the state’s public broadcaster of the
power of TV to incite violence. In January 2006, the channel
reported that the “suggestive material” of “certain” satellite
channels had the potential to incite viewers to “conduct criminal
and terrorist acts.” Al-Iraqiyya did not specify whether it was
referring to pan-Arab channels Al-Jazeera and Al-Arabiyya, or local
channels inside of Iraq. The station’s news program interviewed
Iraqi psychologists who stated the other channels had the
capability of influencing its viewers to conduct violence.

Although Al-Iraqgiyya features the Shi’a call for prayer, the
station attempts to minimize the differences between Iraq’s Sunni
and Shi’a by broadcasting live coverage of Friday sermons where
religious leaders from both communities preach against the
nation’s sectarian divide and stress “Iraqi unity.” It also holds

9 Those taking part in the violence in Iraq against Coalition forces, the Iraqi
government and civilians have been referred to as either “resistance fighters,” “terrorists”
or “foreign jihadists.” For the sake of this article, the term used most often in the media
on Iraq, “insurgent” has been employed. The term is by no means neutral however. It
was the same term that British authorities in the twenties used to refer to those Iraqis
taking part in the 1920 revolt against the U.K.’s role in the Mandate of Iraq.

10 Nir Rosen, Anatomy of a Civil War: Iraq’s Descent into Chaos, BOSTON REV., Nov./Dec.
2006, available at http:/ /www.bostonreview.net/BR31.6/rosen.html.



108 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

televised meetings between Shi’a and Sunni leaders as a means of
inter-sectarian dialogue. Even music videos are imbued with lyrics
and images with Iraqi nationalist themes.

Al-Iraqiyya also provides a space for Iraq’s citizens to interact
and communicate with politicians and the government, providing
an alternative for the acts of violence that are in themselves
protests against the Iraqi state. Shows such as “The Iraqi Podium”
have a live callin segment where viewers can direct questions
about political affairs to the guests, ranging from various civil
society leaders to journalists, academics and intellectuals. The
program “Open Encounter” hosts government officials and
political leaders to discuss elections, military operations and the
agendas of various Iraqi political parties, with studio audience
participation.  Corruption, a topic rarely discussed on state
channels in the Arab world, is addressed on programs such as
“You and the Official.” Other programs deal with local socio-
economic issues: in “The People’s Concerns,” the viewer can
phone in to express opinions on unemployment, as well as
government corruption. “Al-Iragiyya with You” serves as a forum
for public advocacy where the hosts of the program seek to
capture on film the poverty and unemployment among the Iraqis
and then call upon the Iraqi government to address these social
problems. In contrast with many Arab states, with an official state
channel owned by a Ministry of Information, Al-Iraqiyya seems to
be moving toward a role as public service broadcaster.

Given Al-Iraqiyya’s role as a public service broadcaster, most
of its shows deal with politics, economics, social issues or religion.
In its beginning phrases, it broadcast older Egyptian dramas, but it
does not import as much foreign programming as the
independent channels or even the more secular Kurdish and
Turkmen-owned stations.

B. Media Owned by Political Islamists

1. Arab Shi’a Media

All the Shi’a political parties operate their own radio stations,
newspapers and satellite channels. The strongest Shi’a parties
dealt with in this study are political Islamist groups that seek a
greater role for Islam in the state and public life, though they may
differ on how large a role Islam should play in Iraq. The four
prominent Shi’a Islamist political factions include the Supreme
Council for the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI), the Al-Da’wa
Party, the Sadr Trend of Muqtada al-Sadr, and the Iraqi



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 109

Hizbullah."

SCIRI owns and finances the Al-Furat satellite channel, based
in Baghdad. Al-Furat, which began broadcasting in November
2004, is run by ‘Ammar ‘Abd al-’Aziz, the son of the party’s leader.

The dominant frames on Al-Furat are the “progress” SCIRI is
making as the largest constituent party in the Iraqi government in
terms of “reconstruction” and providing “security.” Therefore, the
channel’s content supports the government, as well as the
possibility of a federal Iraq. It marks victimization in terms of
attacks by Sunni Arab militants referred to as “takfiri.” “Takfir?” is a
euphemistic term that literally means, “those who condemn others
as ‘unbelievers,”” and usually refers to members of the Al-Qa’ida
Organization in Iraq, or in general foreign volunteers from the
Arab world who came to Iraq to combat the United States and
Iraqi security forces. Nevertheless, Iraqi Sunni argue the term is
used as a justification for operations against their community for
allegedly giving tacit or overt support for their co-religionists
fighting in Iraq.

Since Al-Furat is owned by SCIRI, a Shi’a political Islamist
group, much of its programming is religious, but the channel does
not focus on issues of ethnicity and avoids direct references to the
Shi’a as a distinct religious group. Rather, the channel
emphasizes Iraqi unity based on an inclusive Iraqi Muslim identity.
In other words, the channel tries to gloss over the ethnic
differences between Arabs and Kurds, and stresses the unity of
Islam in Iraq, both Shi’a and Sunni. The news program rarely
refers to Iraq as part of the “Arab world” as do other Arab Sunni
or independent Iraqi satellite channels.

Religious programs include “The Talk of Friday,” which
interviews religious figures, and a cartoon show with Islamist
themes, “The Most Virtuous People on Earth.” The station has
coverage of Friday sermons, primarily from Shi’a mosques. The
channel also prominently features the activities of the leader of
SCIRI, ‘Abd al-’Aziz al-Hakim. During the run up to the
December 15, 2005 elections for the permanent National
Assembly, Al-Furat featured campaign ads only for the Shi’a
coalition, the United Iraqi Alliance, and not for other parties. As
part of its religious programming, female presenters on this
channel don the Islamic headscarf.

Given that SCIRI is dominant in the government, this
channel tends to frame violence in Iraq with a pro-government

11 Each of these factions also owns various newspapers, radio stations and terrestrial
TV channels, such as SCIRI’s Ghadir TV, the Da’wa Party’s Al-Masar TV, the Sadr Trend’s
Al-Salam TV and Ayatullah Sayyid Hadi al-Mudarissi’s short-lived Ahl al-Bayt TV.



110 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

stance, just as the AlIraqiyya channel does. Since members of
SCIRI have a prominent role in the armed forces, the channel
prominently features the role of the “security forces” and their
efforts to “eliminate terrorism” in Iraq by reporting on their
activities in the first few minutes of the news programming as well
as by providing extended coverage of security operations. When
some of these security forces were implicated in a scandal
involving the Ministry of Interior (headed by a SCIRI member)
maintaining a secret underground prison, these incidents were
played down on the Al-Furat channel. The channel has also
featured speakers who have criticized other Arab states for failing
to condemn the violence committed by “terrorists” in Iraq.
Promotional ads (public service ads paid for by the government)
on the channel also serve to condemn the violence. One ad
features what appears to be a handwritten note by a child in
Arabic, with a stick figure of a child looking at another stick figure
of what appears to be an angry insurgent. The text of the note
reads: “I wish I could stop you. If I were bigger and stronger, I
would not let you destroy my country. I would hand you over to
the police because you are bad, and Iraq needs everything you
have stolen from it.”

Coverage of inter-sectarian violence against Iraqi Shi’a
Muslims are prevalent in Al-Furat’s coverage, although the station
does not advocate revenge but rather patience and obedience to
those Shi’a leaders who have called for restraint.

The channel frames a federated Iraq (one of the primary
political platforms of SCIRI) as a positive development, and calls
on all Iraqi communities to unite.

Public advocacy programs include a live call-in program “Al-
Furat and the People,” and “Al-Furat Reports,” an investigative
show which deals with domestic issues affecting the lives of
everyday Iraqis. “Deported in The Homeland” profiles internally
displaced families who have relocated due to sectarian violence. It
can be gleaned from the last names of those interviewed, and the
phrases used, that most of the victims in this show are Shi’a. While
the channel has a distinct Shi’a leaning, songs in between
programs support peace and unity among Iraq’s various ethnic
and sectarian communities.

Al-Furat’s programs are mostly religious. It does not feature
popular entertainment shows such as Arabic-dubbed Latin
American soap operas, Hollywood films, or music videos from
Arabic pop-stars.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 111

2. Arab Sunni Media

The Arab Sunni Islamist factions developed political
associations relatively later than Shi’a and Kurdish groups in Iraq’s
post-war dynamics. A mistaken assumption prevalent in external
discourses on Iraq is that Iraqi Sunni Arabs dominated the Ba’ath
Party, even though Kurds and Shi’a made up some of its
leadership and party cadres. Iraqi Sunni Arabs, however, were also
involved in forming exile organizations, such as the Islamist Iraqi
Islamic Party, and many of them returned to Iraq to represent
their constituencies in post-war Iraq. Other prominent Sunni
groups include the General Dialogue Conference, the Association
of Muslim Scholars (technically not a political party), and the
Unified National Movement.

These parties coalesced into the Al-Tawafuq Front. The
satellite channels that represent the Front’s political agenda are
the Rafidayn Channel and the Baghdad Satellite Channel. The
latter began to transmit in August 2005 and will be the focus here.
The channel primarily depends on advertising from the Arab
Sunni community, but also receives advertising revenues from the
Sunni political parties in Iraq.

A dominant frame on this channel is “resistance” to the U.S.
military forces, referred to as “occupation forces.” This view of
violence in Iraq mirrors the Front’s. Unlike Al-Iraqiyya or Al-
Furat, this station refers to insurgents as “armed men” rather than
“terrorists.” It views a future federated Iraq as a “foreign scheme”
to divide the nation, reflecting Arab Sunni fears of Kurdish and
Shi’a entities in the north and south of Iraq, respectively, that
would leave them in a landlocked rump state. Another prominent
frame is that of the Arab Sunni as the victims at the hands of
“militias” that are linked to the government or have “infiltrated”
the security forces.

Given the channel’s sympathies to the Al-Tawafuq Front, it
only featured campaign advertisements for the Front during the
Iraqi elections in December 2005, and carries live press
conferences of the Front. Such sympathies manifest themselves in
a news program that features the headlines from various Iraqi
newspapers with Sunni Arab Islamist tendencies. Islamist themes
are also evidenced by anchorwomen who don the head scarf, as in
the SCIRI’s Al-Furat channel. Religious programming includes
“Explaining the Holy Quran,” where Arab Sunni clerics offer
religious interpretations of the sacred text, “In the Shadow of the
Shari’a,” discussing topics on Islamic law, and “Fatwas on the Air,”
which examines various religious rulings. Political programs
feature a mix of guests, including government officials, but mostly



112 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

feature Arab Sunni politicians.

The channel also has programs for Iraqis to express
themselves, many of whom vent their frustrations over
unemployment and the lack of basic utilities. “Baghdad Daily”
features on-the-street interviews to give the “common man” view of
current events in Iraq, particularly related to the security situation
and the reconstruction efforts. “Your Place is Empty” focuses on
the plight of Iraqi prisoners, a good number of which happen to
be Arab Sunni, showing the circumstances of the prisoner’s arrest
by interviewing the prisoner’s families."

Although the Baghdad Satellite Channel’s shows are mostly
religious in nature, some deal with culture, the arts and sports.
The channel imports other programs that deal with Islam, but
does not feature popular entertainment shows such as soap operas
or films, either imported from the region or internationally.

C. Media Owned by Ethnic Parties

Iraqi Kurds, Turkmen and Christian Assyrians have
established their own ethnic media empires, with the Kurds having
a “head start” as they have enjoyed relative autonomy in the north
of Iraq since the end of the 1991 Gulf War. A sample of their
media outlets is included in the Appendix.

1. Kurdish Media

The Kurdish satellite channels examined in this policy paper
are the Kurdistan Democratic Party’s (KDP) Kurdistan Satellite
Channel, which began broadcasting in 1999, and the Patriotic
Union of Kurdistan’s (PUK) satellite channel KurdSat. Both
channels are non-profit and financed by their parties. While the
directors of both channels stress that their stations have editorial
independence from the PUK and KDP respectively, the content
suggests that both channels serve as mouthpieces for the parties.

The dominant frames in both channels are the progress of
the Kurdish north, the ability of the KDP and PUK to provide
security, support for Kurdish members of the government, support
for a federated Iraq, with a northern Kurdish state that includes
the oil-rich city of Kirkuk, and victimization in terms of attacks by
Sunni Arab militants referred to as “terrorists.”

The content of the two channels owned by the Kurdish
parties are similar in that they offer news about their political
parties, events in the Kurdish areas of Iraq (referred to as the

12 While most of the prisoners that appear on this show are Sunni Arabs, there are no
accurate figures on Iraq’s prison population, so it is difficult to ascertain whether the
program is accurately representing the prison population.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 113

Kurdish Regional Government), and political and socio-cultural
programs in the Kurdish language. On the KDP’s Kurdistan
Satellite Channel, programs review the headlines from the
Kurdish papers. On the KDP’s Kurdistan Satellite Channel and
the Puck’s KurdSat, the content of the political programs is
primarily devoted to events of the KDP and PUK, respectively.

KDP programs dealing with social affairs range from “Hello
People,” a call-in show addressing social issues in the north of Iraq,
to the locally-produced “Kamo,” a children’s show hosted by a
puppet. Social-cultural programs on the PUK include shows such
as “Kultur we Rawshangari.” An example of programming that is
influenced from abroad is “Star Kurd,” an entertainment music
show.

D. Media Owned by Entities Calling for Violence

Though the Iraqi media described in the preceding Parts
belong to ethno-sectarian factions and at times expose sectarian
tensions and give the impression that their communities are under
attack, they usually call for restraint and national unity, and do not
specifically exhort viewers to engage in violence. However, at least
one channel has recently emerged that not only calls upon Iraqis
to take part in violence, but also serve as a means for insurgent
groups to publicize their attacks.

1. The Case of Al-Zawra

Al-Zawra satellite channel is owned by the family of Mish’an
Al-Juburi. The channel, which first emerged as an entertainment
channel, later served as a mouthpiece for Mish’an’s December
2005 parliamentary bid. With Mish’an’s expulsion from the Iraqi
National Assembly, the channel eventually evolved into a platform
for insurgents.

Mish’an comes from the northern Iraqi city of Mosul, from
the Juburi tribe. He was a member of the Ba’ath Party, and
became the leader of the post-2003 Arab Front for Reconciliation
and Liberation and a parliamentarian in the post-war National
Assembly. He later fled Iraq on charges of embezzlement. His
son Yazin Al-Juburi is the managing director of the station and has
been the target of an assassination attempt.

The channel’s slogans include “Al-Zawra, The Voice of the
Excluded and Marginalized,” and “Al-Zawra, Favors the Nation,
The Nation as a Whole.” The station does not have a fixed
schedule, but rather regularly airs videos produced by the
insurgents, with footage of attacks against multinational forces.
For a period following a government crackdown, old footage was



114 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

looped continuously, twenty-four hours a day.

When former Iraqi President Saddam Hussein’s death
sentence was announced on November 5, 2006, Al-Zawra featured
videos and songs supportive of the outlawed Ba’ath party, as well
as exhortations for Iraqis to join groups fighting the U.S.
“occupation forces” and the Iraqi government and its “sectarian
gangs.” The Iraqi government ordered the station to be closed
down on charges of “inciting violence.” The closure order came
from the Iraqi Ministry of the Interior, which also ordered the
closure of the less well known Salah al-Din satellite channel. The
closure was justified by the Ministry, not under regulation of the
Communications and Media Commission (CMC) but under the
Anti-Terrorism Law, a distinction which Al-Juburi made clear in an
interview with an Arab newspaper: “The decision to close the
station was issued by the Interior Ministry and not by a relevant
body, like the Iraqi Communication and Media Commission,
which is responsible for granting transmission and frequencies
licenses.””  Al-Sharqgiyya (an independent channel with Arab
Sunni sympathies that will be discussed later) carried footage of
Iraqi security forces allegedly raiding the offices of the two
channels.

However, the station has been able to circumvent the closure
through its use of transnational satellites. It is unclear where its
operations are now centered: Mish’an claims that the station still
has many centers in Iraq, protected by Iraqi “resistance groups.”
Other conflicting reports claim that the channel is based in Irbil,
in the north of Iraq, or in Syria. Both the Kurdish Regional
Government and the Syrian government deny such claims.

As Al-Zawra has shifted its transmission tactics, its content has
become increasingly incendiary. After the government’s closure
of the office the channel’s content focused on footage of
insurgent attacks against U.S. and Iraqi forces. The channel
produces its own announcements that directly incite violence by
calling on Iraqis to join the “jihad” against “U.S. and Iranian
occupation.” Its attacks on Iran reflect a pro-Iraqi Arab Sunni
sentiment that alleges Iran is aiding its coreligionists in Iraq.
Announcements on the channel denounce the “crimes of
Mugqtada and of the gangs ‘Aziz al-Hakim,” a reference to Muqtada
al-Sadr, leader of the primarily Shi’a Sadr Trend, and ‘Abd al-’Aziz
al-Hakim, leader of the SCIRI group. The station calls upon the

13 Ma’ad Fayyadh, Mish’an al-Jaburi lil-Sharq al-Awsat: Sana’ridh ligitat yu'akad tamthil
bijitha Saddam [ We Will Show a Video to Prove that Saddam’s Body Was Mutilated], AL-SHARQ
AL-AWSAT, Jan. 14, 2007, available at
http://www.aawsat.com/details.asp?section=4&issue=102748&article=401559.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 115

“free youth of Iraq” to join the groups that are “defending” the
nation to keep “Baghdad free from the Safawis,” referring to the
16th to 18th century Safavid Empire of Iran, but meant as a
derogatory term against Iraq’s Shi’a. The channel also features
footage of what it alleges are “Sunni civilians” attacked by Shi’a
militias. The channel’s discourse and that of its owner has
reached a point where even Iraqis refer to a “Mish’an” rhetoric.

Al-Zawra’s news anchors, a male, and a female wearing the
veil, are dressed in military uniforms, and regularly read
statements delivered by Iraq’s insurgent groups. Most of their
news footage is provided directly by groups such as the Islamic
Army in Iraq, an Islamist organization primarily comprised of
Iraqis. It also carries relatively sophisticated documentaries
produced by the insurgent groups, which feature English subtitles
and are directed to Western viewers. One documentary claims
that an armed group “wiped out” an entire American unit; the
same documentary claimed that 15,000 Americans had been killed
by improvised explosive devices. The station also carries video
footage of attacks carried out by Nizar al-Juburi, who achieved
notoriety in Iraq as the “Baghdad Sniper.” Foreign reporting of
this channel has claimed that Al-Zawra is an “Al-Qa’ida channel.”
However, though the channel often features grisly footage of
insurgent activity, it has never aired videos produced by the Al-
Qa’ida Organization in Iraq and its owner has declared that he
refuses to do so.

There are no statistics about the numbers of viewers of this
channel, but there are scattered reports about viewer reactions in
Iraq and the Arab world. In Iraq, parliamentary critics of the
station have been vocal about the station’s content, and death
threats have been directed to its owners. At the same time, one
correspondent in Iraq quoted one of the channel’s young fans as
saying, “I watch this channel every night. I don’t like encouraging
violence, but it is something unusual in the argument against the
Americans. I am hooked.”™ Another report states how a Saudi
cleric has issued fatwas (religious declarations) encouraging
Saudis to watch “the channel of the Mujahidin” (religiously
inspired fighters), declaring that, “it teaches the art of jihad, a
matter the youth of our Umma [religious community] desperately
need.””

14 Michael Howard, Insurgent TV Channel Turns into Iraq’s Newest Cult Hit, THE
GUARDIAN, Jan. 15, 2007, available at
http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,,1990545,00.html.

15 Open Source Center (OSC) Media Aid, Media Aid: Iraq’s Al-Zawra TV Serves as
Insurgent Propaganda Vehicle, Dec. 17, 2006 - Feb. 1, 2007, OSC Document:
FEA20070202087288.



116 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

In terms of the effectiveness of Iraqi government actions,
Mish’an Al-Juburi claims that the channel still broadcasts “from
underground areas controlled by the Iraqi resistance, especially in
northern Baghdad all the way to Mosul and Al-Ramadi, using
mobile transmission equipment out of fear of the U.S. forces
shelling them.” He also claims that “[o]ur six correspondents
remain on the run, roaming the Iraqi countryside in a satellite
truck, from which they beam their programming to an Egyptian
satellite distributor called Nilesat, which then retransmits the
channel across the Middle East.”"® Lawrence Pintak interviewed
Mish’an and described how his channel continued to operate:

his teams in Iraq have sporadically managed to feed video to

Cairo “through SNG [satellite news gathering],” which

apparently refers to the same kind of portable satellite dishes

used by television news teams to transmit their material from

the field. He says the material is recorded on a “server” in

Cairo, then forwarded to Nilesat. “And it keeps transmitting

even if we are not transmitting from Iraq,” he adds. Much of

the footage is shot on inexpensive video cameras and cell

phones."”

In February 2007, Al-Zawra also began transmission on the
Saudi-based regional satellite system Arabsat, on the BADR-4
satellite." This means that audiences in Iraq as well as the greater
Arab world can watch its contents. Mish’an has sought to
broadcast the channel via European carriers such as Eutelsat in
France."

The Iraqi and U.S. governments have made efforts to have
the Egyptian satellite provider, Nilesat, shut down the channel’s
satellite transmission over its transponders. More than a month
after the closure of its terrestrial operations and offices in Iragq—in
late December 2006—Al-Zawra began to broadcast what it claimed
was new footage of “Iraqi resistance” activities over its satellite
channel. In January 2007, Al-Zawra was broadcasting continuous
footage of old jihadist videos, a trend which continued until the
end of February. This suggested that Nilesat, bowing to pressure,
had stopped transmitting new Al-Zawra broadcasts that it sent
from undisclosed locations in Iraq.”

16 Id.
17 War of Ideas: Insurgent Channel Coming to a Satellite Near You, Posting of Lawrence
Pintak to Public Diplomacy Blog,

http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newsroom/pdblog_detail/070110_war_of_id
eas_insurgent_channel_coming_to_a_satellite_near_you/ (Jan. 10, 2007, 17:40 PDT)
(quoting Mish’an).

18 BBC Monitoring, WORLD MEDIA, Feb. 1, 2007, at 27.

19 Fayyadh, supra note 13.

20 Marc Santora & Damien Cave, Banned Station Beams Voice of Iraq Insurgency, N.Y.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 117

Mish’an has claimed that the Egyptian government caved
under U.S. pressure and prevented Nilesat from broadcasting any
new material: “The Egyptians confirmed that they came under
U.S. pressure. Anas al-Fiqi, the Egyptian Minister of Information,
admitted this, and Anas Basyuni, chairman of Nilesat directorate,
agreed that U.S. Ambassador in Cairo, Ricciardoni exerted
pressure on them to stop the transmission of Al-Zawra.”

The Egyptian Culture Minister challenged this claim, stating
“it is none of our business what the channel airs once it has
booked its share in the satellite and has paid all fees due.” The
chief engineer of Nilesat said that it was Al-Zawra which asked the
satellite carrier to continue transmitting old material: “They asked
us—please, when we don’t send, loop for us what you have.” In
regards to the issue of diplomatic pressure, the chairman of
Nilesat denied ever receiving an Egyptian government request or
an American or Iraqi government request to cut the channel’s
transmission.

Egypt’s Information Minister stated that Iraqis had
threatened the Egyptian diplomatic mission in Baghdad if Nilesat
continued carrying Al-Zawra. Some Egyptian sources claimed that
these threats came from Muqtada al-Sadr’s militia, the Mahdi
Army, which led to the decision to stop broadcasting new material.
This explanation does not explain why Nilesat continues to loop
Al-Zawra’s jihadist footage, which the Iraqi government and Sadr’s
militia would most likely still find offensive.

The case of Al-Zawra, an entertainment channel that evolved
into an insurgency channel, represents a worse case scenario for
the Iraqi media, demonstrating the ineffectiveness of punitive
measures, such as the closure of its Baghdad office, in the face of
new transnational transmission technologies. It is plausible that a
channel owned by other political, ethno-sectarian factions, or even
an independent channel, could undergo a similar transformation.
Punitive legislation and action against media that incites violence
is only a partial solution. Even the speaker of Iraq’s parliament
declared that the Al-Zawra channel incident demonstrated the
dangers of shutting down a channel and called for media
responsibility. The recommendation Part in this paper suggests
that one of the solutions to this dilemma rests in creating
alternative media that can attract audiences through creative

TIMES, Jan. 21, 2007, at 8.

21 Israr al-Zawra wa ‘Alagatha biharith al-dhari wal-musalibin wal-jaysh al-islami [ The Secrets
of al-Zawra and Its Relations with Harith Al-Dhari and the Armed Men and the Islamic Army], AL~
ARABIYYA NET, Jan. 29, 2007, available at
http://www.alarabiya.net/Articles/2007,/01/29/31185.htm.

22 Pintak, supra note 17.



118 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

means of communicating national reconciliation.

E. Independently Owned Media

There are several channels that do not receive funding from
any political or religious groups, depending on advertising
revenues and financing by wealthy Iraqi or Arab investors, as well
as by foreign governments, and primarily broadcast entertainment
programs. The independent satellite channels examined in this
policy paper are Al-Baghdadiyya, Al-Diyar, Al-Fayha, Al-Sharqiyya
and Al-Sumariyya. While the content of Al-Baghdadiyya, Al-Fayha
and Al-Sumariyya are directed towards an Iraqi audience, the
channels are based in Cairo, Dubai and Beirut respectively, due to
the security situation in Baghdad. These channels are
independent, but critics argue that due to sectarian ownership, Al-
Baghdadiyya and Al-Sharqiyya have an Arab Sunni bias, while Al-
Fayha has an Arab Shi’a bias. Al-Baghadadiyya’s director is Arshad
Tawfiq, a former Ba’athist diplomat, who has stated that the
station is financed by Iraqis. Al-Sharqiyya is owned by Sa’ad al-
Bazzaz, the former editor of the newspaper Al-Jumhuriyya in
Ba’athist Iraq. Al-Diyar is directed by Faysal al-Yasiri, a former
media figure in Ba’athist Iraq, and the channel is partly owned by
a group of Iraqis and the regional Arab Radio and Television
(ART) company. Al-Fayha is an independent Iraqi channel owned
by an Iraqi Shi’a businessman. Al-Sumariyya is owned by a group
of Iraqis under the rubric of Communication Entertainment and
Television (CET), and depends on advertising revenues from both
Iraqi and Arab companies.

1. Ethno-sectarianism and Islam

The aforementioned channels claim to be independent in
both financing and content of any ethno-sectarian or political
Islamist faction. In surveys distributed to these channels, when
asked if they refuse to air any material, they indicated a refusal to
air programming that incites ethnic or sectarian divisions. The
stations seek to reduce tensions among Iraq’s ethno-sectarian
political factions in various ways. For example, Al-Sumariyya does
not carry live statements or press conferences of any Iraqi
politicians, indicating the station’s effort to maintain its neutrality,
and claims non-affiliation with any sectarian, ethnic or political
party. It stays clear of the Arab-Kurdish-Turkmen conflict as well
as the inter-sectarian Shi’a-Sunni conflicts. The channel does not
carry religious programs; rather it usually gives summaries of
statements of religious figures during its news broadcasts. While
other channels carry state-run public service announcements



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 119

calling for mnational unity, Al-Sumariyya produces its own
announcements that call for peace among Iraq’s communities.
The station also features on-the-street interviews with the Iraqi
public, and interviews with program guests, who stress unity
among Sunni and Shi’a.

Al-Sharqiyya claims that it has no connections with any
political, ethnic, or religious faction, and refuses to air any
programming that encourages sectarianism. However, it openly
supported Iyad ‘Allawi, a secular Iraqi politician, during the
electoral campaign in December 2005. The channel has minimal
religious programming, and airs programs such as the “The
Horoscope,” an entertainment program that deals with astrology,
which is considered a taboo in Islam.

Al-Baghdadiyya stresses that it seeks to promote Iraqi culture
and “the unity of Iraq” and it refuses to air any content that is
“against” this unity.” The channel urges Iraqis “to unite” through
various advertisements and music clips and ensures that its guests
include Arab Shi’a and Sunni, Kurds, and Christians. The
channel has minimal religious content. In its responses to the
questionnaire, the channel claims to have sought to increase
entertainment programs such as music shows and drama series
that are not usually found on channels owned by Islamist parties.
In fact, the popular show “Other Eye” brings in guests to discuss
topics considered taboo from an Islamic perspective, such as local
Iraqi superstitions, magic in Iraqi folklore, and hypnosis and
exorcisms. Other programs that demonstrate the secular nature
of this channel include “Shahrazad’s World” which deals with
current fashion trends and beauty tips.

2. Televised Violence

Independent channels deal with violence in Iraq in different
ways, with some highlighting ethno-sectarian fighting and attacks
against U.S./Coalition forces, while others following a policy of
not airing violent scenes. For example, Al-Diyar rarely shows live
footage of the aftermath of insurgent attacks. Its news programs
usually focus on domestic news, with an emphasis on social affairs
rather than violence.

Al-Sumariyya describes itself as “an independent satellite
television which aims at showing the world the true face of Iraq,
and not only images of violence.” While the channel depends on

23 OPEN SOURCE CENTER, MEDIA AID: SURVEY OF AL-BAGHDADIYAH TELEVISION, Oct. 5,
2005.

24 Al-Sumariyya Iraqi Satellite TV Network, About Us,
http://www.alsumaria.tv/en/about_us.html (last visited May 1, 2007).



120 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

advertising revenues, other sources of financing come from Iraqi
shareholders who insist that news programming not just focus on
the violence, and support the station for its emphasis on
entertainment as a means to take the public’s mind off of the
bloodshed in Iraq. Lead news items on Al-Sumariyya include
events occurring in Iraq, but the channel, like Al-Diyar, does not
show live coverage of the aftermath of insurgent attacks.

In contrast, Al-Fahya’s news programs deal primarily with the
security situation. Like AlIraqiyya and Al-Furat, Al-Fahya runs
public  service announcements highlighting anti-terrorist
measures.

Of the independent channels, Al-Sumariyya employs the most
neutral and objective language in its news programs. When
presenting casualties among the Iraqi security forces, Al-Sumariyya
uses the term “killed” as opposed to “martyred,” the term
employed by Al-Fahya as well as by Al-Iraqiyya and Al-Furat. While
Al-Sumariyya refers to the insurgents as “gunmen” and U.S. forces
as “Coalition forces,” Al-Baghdadiyya uses the terms “armed men”
and “occupation forces,” respectively, and Al-Fayha presents the
insurgents as “terrorists.”

Themes of violence and post-war instability are also prevalent
in entertainment programs on these channels, including satirical
comedies, dramas and even music clips, discussed in the section
below.

3. Public Advocacy

All the independent channels feature public advocacy
programs. These programs offer the Iraqi citizen a chance to
address constructive criticisms to the Iraqi government through
studio interviews or on-the-street interviews or viewer call-ins. For
example, Al-Sumariyya’s “Who Is Responsible?” interviews Iraqi
citizens on the hardships they face in Iraqi society, and then allows
the invited guest on the show, usually a government official, to
discuss how he is dealing with these problems. “Files” deals with
lack of infrastructure and basic utilities, and questions both the
national and state officials about these problems. “Behind You,
Behind You” also highlights particular social problems faced by
individual Iraqis.

Al-Diyar also offers programming that deals with the daily
hardships faced by Iraqis, such as lack of basic utilities and
insecurity. Iraqis can voice their concerns on the news program
“The Screen is Yours,” which interviews random citizens on social
and political issues that concern them.

Al-Fayha’s “Hand in Hand We Build Up Our Homeland” is a



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 121

news program dedicated to the reconstruction efforts and “What If
You Were . . . ?” features comments by ordinary Iraqis expressing
what they would do if they were head of a government ministry.
This program deals with the shortcomings of the various ministries
that deal with reconstruction and unemployment. The shows
“Iraqi Testimonies” and “Bars” deal with the political conditions of
Ba’athist Iraq and allows those Iraqis who were victimized during
this period to relate their experiences.

Al-Sharqiyya features programs that seek to aid Iraqis in need.
“Materials and Labor” is a reality TV-type show where the station
finances the repair of homes destroyed by violence. “Blessed
Wedding” is another reality program that finds a young couple in
need of funds to hold a wedding. The station then finances the
ceremony and films the festivities. “The Ration Card” is similar to
a lottery program where prizes are given out to the numbers
associated with a family’s ration card, a system initiated during the
U.N. sanctions period. This channel uses sarcasm to poke fun at
political life in Iraq, and such satirical programs, often banned in
the region, and are quite popular in Iraq. One of the most well-
known shows in this genre is “Karikatira,” a comedy skit program
that finds humor in scenarios of post-war Iraq.

Al-Baghdadiyya also uses the station’s resources to aid Iraqis.
“A Drop of Hope” is a reality show where Iraqis with medical
conditions are financed by the station for treatment abroad.
“Youth Chat” is a talk show which allows teenagers and college
level students to discuss issues of popular culture such as film and
television, and social issues that are of concern to them. It takes
various issues such as fuel, electricity and water shortages and
frames them in a comic matter. “The Dialogue of the Deaf” is a
critique of Iraq’s social problems, with skits similar to Al-
Shariqyya’s “Karikatira” that mock the political establishment.

4. Global and Regional Influences and Local Reactions

Al-Sumariyya’s programming is primarily dedicated to
entertainment, including music videos and soap operas. Other
series are imported from Egypt, Latin America and the United
States, for example dubbed Disney programming such as the
“Lion King” and “Aladdin, and Warner Brothers shows such as the
young Superman series “Smallville.” Omne of the effects of
globalization is evident in the show “Iraqi Star,” the local
equivalent of “American Idol.” The advertising during this
program generates significant revenues for the channel.
Programs in a similar format include “Stars of Poetry,” a contest
for aspiring Arabic poets.



122 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

Al-Diyar is also primarily an entertainment channel
(entertainment constitutes approximately eighty percent of its
content). It imports foreign films and comedy series, both
American and Egyptian. Nevertheless, the majority of its
programs, including local soap operas, are produced in Iraq.”

Al-Sharqiyya was the first to respond to Iraqis’ desire for
entertainment that related to their daily lives, and is an indirect
acknowledgement that some were growing tired of imported series
dramas from Egypt or Latin America. Most of its Arabic drama
shows are produced locally and filmed in the Iraqi dialect. One of
the most popular series it produced was “Love and War,” a soap
opera detailing the lives of Fawzi and Fatin, a couple who lives
through the March 2003 Iraq War and the ensuing post-war chaos.

Like Al-Sharqiyya, Al-Baghdadiyya claims to be an “Iraqi
channel for Iraqis.” It has made an effort to increase the number
of Iraqgi-produced programs and estimates that ninety percent of
its programming is produced inside of Iraq.*

III. TRAQ’S MEDIA AND THE REGIONAL SATELLITE ENVIRONMENT

While this study focuses on the dangers posed by ethno-
sectarianism in the Iraqi media, ethno-sectarian tensions in Iraq
can also be heightened by regional channels.

This policy report does not provide a program analysis of
Middle Eastern regional satellite channels broadcast into Iraq,
such as the Qatar-based Al-Jazeera, the UAE-based Al-Arabiyya or
the Iran-based Arabic language Al-’Alam. While they have large
audiences in Iraq, this report seeks to analyze those media that
serve as a reflection of the factions and communities in Iraq itself.
Nevertheless, the regional satellite channels do play a role in
ethno-sectarian tensions in Iraq, and media policy will have to
consider how to deal with the ramifications of ethno-sectarianism
and its portrayal in the regional media outlets as well as the Iraqi
media.

The influence of regional satellite channels in ethno-
sectarian tensions in Iraq was amply demonstrated in January 2007
during a heated exchange on an AlJazeera political debate
program between an Iraqi Shi’a, Sadiq Al-Musawi, and the owner
of the Al-Zawra channel, Mish’an al-Jaburi. The tensions began at
the opening of the show when Mish’an offered a prayer for “the
soul of the martyred President Saddam Hussein.” Al-Musawi was
immediately offended by this action and replied that Saddam,

25 Stanhope Centre for Media Research Questionnaire (Aug. 2006) (on file with
author).
26 Jd.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 123

whom he referred to as Mish’an’s “father,” “had killed Kurds.”
Mish’an responded on numerous occasions “You are a Persian
shoe!” (qundara), a deeply offensive reference in the Iraqi culture;
he also alleged that Al-Musawi’s loyalties lay with Shi’a Iran.” In
this case, not only did a regional channel potentially exacerbate
tensions in Iraq, but also highlighted regional sectarian tensions.

There are no statistics for the rate of consumption of
channels like Al-Jazeera, Al-Arabiyya or Al-’Alam in Iraq. The
studies that have been conducted have been by private firms for
various clients. One of the recommendations in this study calls for
a publicly-released media consumption survey, so that one can
better grasp how the Iraqis are consuming media in a time of
bitter conflict.

IV. THE FUTURE OF IRAQ’S MEDIA

The Iraqi media have expanded since the end of the 2003
Iraq War. Citizens have various outlets, such as talk shows, call-in
programs and man-on-the-street interviews to express their desires,
complaints and frustrations. Additionally, news makers and
prominent members of civil society can use televised panel
discussions to give their opinions about salient issues in the
nation’s development. While most media in the Middle East serve
as tools to legitimize the state, in Iraq, various media outlets have
assumed their Fourth Estate role by challenging the incumbent
government for its shortcomings. Specific programs often carry
out this role by highlighting the daily difficulties faced by the
average Iraqi, with channels calling on the government to address
their needs. Issues such as government corruption, poverty and
unemployment may be taboo subjects in Middle Eastern countries
with only a handful of state-owned channels; in Iraq, various
media address these challenges directly. Additionally, some Iraqi
channels feature entertainment (either locally-produced or
imported), particularly humor, music and drama, to relieve the
stresses of Iraq’s post-war society. All of these developments are
positive indications for the future of Iraq’s media and for its civil
society. Nevertheless, there are some disturbing trends emerging
as well.

Well before the 2003 Iraq War, the Iraqis were viewed by
foreign media through a “tri-ethnic prism” focusing on divisions
between Shi’a, Sunni and Kurds, while ignoring Turkmens,
Assyrian and Chaldean Christians, Yazidis and Sabaens, as well as

27 Karen DeYoung, Sunni-Shiite Fight Flares in Broadcasts, WASH. POST, Jan. 21, 2007, at
18.



124 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

the country’s more traditional fault lines, such as class, rural-
urban, religious-secular and tribal divisions within the three
communities. It has been a fashion in the foreign media to
essentialize Iraqis into three “ethnic” categories, leading to
erroneous notions such as viewing Iraq’s Shi’a as an “ethnic”
group or neglecting that the majority of Kurds are also Sunni.

Nevertheless, an examination of the media sphere in Iraq
suggests that past misguided observations have unfortunately
become reality. Indeed, Iraq’s media are increasingly divided
along ethno-sectarian lines, with an independent media
competing for audiences that have grown weary of ethno-sectarian
media. One article refers to this situation as the “Lebanonization”
of the Iraqi media: “With Iraq’s TV menu growing increasingly
sectarian, it is possible to draw a parallel with Lebanon’s highly
sectarianized hodgepodge of channels—linked directly or loosely
with political parties—which regularly report sect-specific news.””
The Iraqi media are pluralistic, but also fragmented. This
plurality can be positive: the Iraqi media serve as outlets for all of
Iraq’s ethno-sectarian communities, regardless of political
persuasion, profession or gender. Such developments are
beneficial for Iraq’s painful transition to democracy. Marginalized
groups who otherwise would have had no means to communicate
their desires in Ba’athist Iraq theoretically now have the means to
do so.

However, there are negative aspects of pluralism when it
emerges as a result of chaos. Media pluralism in Iraq allows for
ethnic and sectarian political groups to consolidate powerful
media empires, including print, radio and TV, and broadcast in
Iraq and internationally. While there is freedom of the press, the
freedom of journalists to cover a story or have access to
information is severely restricted. Certain political parties are
content when their media expresses their political platform, but
will violently target journalists and media professionals who may
report on news in a way that displeases them. Pluralism, without
regulation, can also lead to the rise of media that can be abused as
a means of encouraging violence.

The ethno-sectarian control of Iraq’s media landscape reveals
another trend in Iraq’s political dynamics—the lack of political
parties running on non-ethno-sectarian platforms that can
transcend Iraq’s divisions. Secular parties, such as the Iraqi
National Accord, the Iragi Communist Party, the United Nation
Party, or the Independent Democrats Grouping, own newspapers

28 Paul Cochrane, The ‘Lebanonization’ of the Iraqi Media: An Qverview of Iraq's Television
Landscape, TRANSNATIONAL BROAD. STUDIES (2006).



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 125

but not satellite TV stations, the most widely-consumed media in
Iraq. These parties have not been able to rally enough followers
and have faired poorly in Iraq’s elections. These parties simply do
not have access to the funds that the ethno-sectarian political
parties have.

At the beginning of this paper, four phases were identified as
necessary for the emergence of a conflict media:

1) a strong ideology
2) control over a mass medium/media
3) psychological preparation to hate

4) a call to violence

I would argue that Iraq’s ethno-sectarian media has entered phase
three. This policy paper (and the Appendix which outlines the
reach of the faction in Iraq’s politics) demonstrate that the
sectarian Islamist groups as well as ethnic parties are dominant in
the Iraqi media. Following the bombing of the Shi’a Al-’Askariyya
shrine in the city of Samarra in February 2006, the various
sectarian and ethnic media outlets escalated tensions but
eventually called for restraint among Iraq’s communities.

The content analysis of the various ethno-sectarian channels
did not find that coverage directly demonized the other
communities. However, each sectarian and ethnic group uses
their media to demonstrate that they are the victims in Iraq’s
ongoing violence. While they do not explicitly exhort violence
against other communities, as would happen in phase four, their
continued portrayal of respective victimization serves as a means of
encouraging Shi’a and Sunni to “defend” themselves in the
ensuing sectarian violence. After the 2006 bombing, for example,
the Arab Sunni-oriented Baghdad Satellite Channel focused its
coverage on the Arab Sunni killed in retaliation, while the Arab
Shi’a-oriented Al-Furat focused on the actual damage to their
sacred structure. According to one account,

Al Furat was even more aggressive, encouraging Shi’a to “stand

up for their rights.” On a Shi’a radio station’s talk show, one

caller announced that those responsible for the attack were

Abu Bakr, Omar, and Othman, the three first caliphs whom

Sunni venerate and whom Shi’a reject as usurpers of the

position that rightfully belonged to Imam Ali, the prophet

Muhammad’s cousin and son-in-law.*

When a particular channel reports a violent incident in Iraq,
as, for example, an Arab Shi’a militia killing an Arab Sunni family

29 Rosen, supra note 10.



126 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

in their home, or when another channel reports on Arab Shi’a
killed in a marketplace by Arab Sunni suicide bombers, neither
channel directly calls for revenge against the other. In these cases,
the channels may not even invoke the term “Shi’a” or “Sunni.”
Usually viewers can identity the victims by the location of the
attack, or the perpetrators by the method of attack used. For
example, if Baghdad Satellite Channel states that the Abu Hanifa
Mosque was attacked by mortar rounds, an Arab Sunni viewer will
most likely infer that the rounds were launched by the Shi’a
Mahdi Army from the adjacent neighborhoods. The respective
audience members who feel victimized may take matters into their
own hand in “self~-defense,” which in most cases manifests itself in
revenge attacks. Even if the “victimized” fail to act, the worsening
security situation may generate support for the respective militias,
and not the state, to provide protection.

The biases and victimization in Shi’a and Sunni reporting was
expressed by Ahmed Rikabi, an Iraqi journalist who has had
extensive experience in post-war media. On the CNN program
“International Correspondents,” in reference to the Iraqi media
Rikabi stated:

Well, the sectarian tension is so strong in Iraq today. And I

think this guy whose name is Omar, it’s clearly that this is a

Sunni guy, when he goes and tries to cover an incident in a

Shi’ite area, he feels like one of the victims. He doesn’t go and

feel like a neutral person covering this. And so is the case for

the Shi’ite Ali, who goes to that Sunni area and trying to cover.

You also feel the fear. He feels that those people standing

there, they might kill him as well. So that probably also affects

him somehow. I mean, whether he is very objective or whether

he is very normal or neutral or unbiased, but he can’t help it

that he’s got a certain name. And that name might get him

killed. ~And that will influence his way of thinking or
approaching the subject.”

A month later, Al-Rikabi stated explicitly that the media in
Iraqi has emerged as a tool of conflict: “We are witnessing a civil
war. And this civil war is conducted by different religious groups
and different political groups. And of course, the media is an
extension of this sectarian violence we are witnessing today.””

If Iraqi ethno-sectarian media have reached stage three, it is
laying the psychological groundwork for hating the other. To
reach stage four, these factions would need to make direct
exhortations to violence. If the security situation were to worsen,

30 International Correspondents (CNN television broadcast Oct. 13, 2006, 14:00 EST).
31 International Correspondents (CNN television broadcast Nov. 17, 2006, 14:00 EST).



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 127

the other political factions would have the option of using their
media as mouthpieces to exacerbate the conflict, by whipping up
ethnic and sectarian feelings or even directing the conflict. So far,
these other factions have used their media to stress unity among
Iraq’s communities, but they nevertheless have the potential to
instigate conflict with these means if it suits their interests.
According to my fieldwork on the media in Iraq, a common
perception held amongst the Iraqi public, and even journalists
themselves, is that different factions have used the newspapers,
radio and TV as “tools of war.” As the Iraqi political parties rarely
communicate directly with each other, they have expressed their
grievances through the media, with some media discreetly
encouraging violence against the incumbent government. While
observers of the situation in Iraq argue whether a “civil war” has
emerged in Iraq, a “civil war of words” has at least emerged in the
Iraqi media according to some Iraqi journalists that I interviewed.
Most, but not all, of the journalists I spoke to were hesitant to
be quoted by name. One, Saleh Al-Shibani, stated in regards to
political factions who own newspapers,
Every party, every party leader, basically everyone who can
afford it has launched a newspaper. And each newspaper
speaks for the entity it represents, makes a claim to the truth,
assuming the right not only to criticize but to insult its
adversaries; this is particularly easy in the light of the legal
void.™
Another Iraqi journalist, Muhammad Sahi, wrote a critical
essay in the Al-Zawra Newspaper, a weekly published by the Iraqi
Journalists Association, unrelated to the Al-Zawra satellite channel.
His article serves as a lament of the state of the Iraqi media. He
writes of the media: “They not only increased sectarianism and
deepened ethnicity in society, but also are responsible for the
fading of the concept of nationalism and patriotism and their
actual dimensions.” * He cites a list of the vast array of media
aligned to political factions, which he argues are “mere fronts,
whose main goal is to promote the ideologies and ideas of their
affiliated political parties and forces,” and “have confused the
Iraqi citizens and created a psychological barrier, in one way or
another, between them.” According to Sahi, the pluralism in the
Iraqi media, which often results in conflicting news reports about
the same event on different satellite channels, depending on

32 Nermeen Al-Mufti, Can You Help Me Not Miss Them?, AL-AHRAM WKLY., Mar. 23-29,
2006.

33 Muhammad Sahi, Television Map in Iraq; Iraqi Satellite Television Channels Between
Politics and Promotion of Sectarianism, AL-ZAWRA, Mar. 27, 2006, at 2.



128 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

affiliation, has divided, confused and enraged the Iraqi viewer.
Sahi admits that some channels are trying to avoid promoting
sectarianism, but they do cover statements made by Iraqi
politicians who he states are divided by “sectarian inclination that
escalate sectarian tension and crisis.” Sahi’s final assessment of the
Iraqi media is as follows:
Accordingly, the Iraqi street and viewers are being divided with
regard to their favored channels and news coverage based on
their political loyalties and inclinations. Hence, it is inevitable
for them to adopt the political discourse of their favored
television channels and to act in accordance with the
statements made by political leaders. The Iraqgis have found
themselves to be indirectly involved and supporting some
political leaders or perhaps even among their followers.*

V. CONCLUSION

Most of the plans to stabilize Iraq, such as that of the Iraq
Study Group released in late 2006, suffer from one inherent
weakness: they view the conflict in Iraq by primarily focusing on
“hard power” or “hard conflict.”” The purpose of this assessment
has been to illustrate media’s potential as a tool of soft power, and
to demonstrate that the pattern of Iraqi media development
should be viewed as a matter of concern for Iraq’s long term
stability. While attention on Iraq’s situation focuses on actual acts
of insurgent groups or sectarian militias, one has to also realize
that ethno-sectarian divisions, even if they are opaque, have
proliferated in the tele-visual and print spheres as well, and have
the potential of exacerbating tensions.

This potential was demonstrated in the light of events that
occurred in Sadr City in late November 2006, when multiple car
bombs caused the highest amount of casualties in a single incident
since the cessation of the war. The Iraqi government accused
various networks, both Arab and Iraqi, of inflaming the conflict
through their coverage, and threatened to prosecute these
channels. The President of Iraq, Jalal Talibani, went as far as
blaming the media for inciting the violence. The fact that
government officials have been so vehement in their criticisms of
various television channels and newspapers is an indirect
acknowledgement of the power of the media. Their criticisms also
reveal the challenge of dealing with the violence in Iraq that is

34 Jd.

35 The Iraq Study Group Report can be found at the website of the U.S. Institute for
Peace, http://www.usip.org/isg/iraq_study_group_report/report/1206/index.html (last
visited Mar. 30, 2007).



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 129

fought not only on the streets, but also in the tele-visual sphere.
The government sought to make an example of the Al-Zawra
station in November by closing down its office. However, satellite
television and the Internet have proven that strict punitive
measures are ineffective in dealing with media that can be
transmitted trans-nationally.

Events in Iraq could stabilize and as a result the Iraqi media
may not proceed beyond stage three. Nevertheless, in the long
term, various ethno-sectarian media outlets in Iraq still could
prove problematic in another fashion. Rather than a media
sphere, Iraq has ethno-sectarian media “spherecules” that have the
potential to further the gap between Iraq’s communities,
developing identities along ethno-sectarian lines and weakening
any kind of national belonging. Additionally, these media
“spherecules” owned by Islamist groups have the potential to
increase sectarian nationalism in the guise of political Islam in
Iraq. At the same time, independent media are trying to provide
an alternative to the ethno-sectarian media. The
recommendations below are directed to internal as well as
external actors as to how to prevent the Iraqi media from
developing into a media that enhances conflict.

VI. RECOMMENDATIONS

In Izabella Karlowicz’s work on media development in post-
conflict Balkans she offers recommendations over three phases:
set up, implementation and capacity building. This framework
can also be applied to the Iraqi situation. While the post-war Iraqi
media have passed the “set up phase,” there are still some
important recommendations that can be made that were ignored
in the first phase. In the case of the Balkans, Karlowicz’s
recommendations are designed to highlight “the dangers of
poorly planned assistance to the development of the Fourth Estate
in post-conflict areas, which may cause an outburst of ethnic
conflict rather than fostering peaceful cohabitation.”  An
“outburst of ethnic conflict,” or in the Iraqi case, “ethno-sectarian
conflict,” has become a reality. The media should emerge as a
“safety valve” for the nation by ensuring that these differences are
debated on the airwaves, rather than in the streets. The key for
the future of Iraq’s stability is using the media to address the
grievances of all of Iraq’s ethno-sectarian communities, thus
transforming this debate into a constructive one.

36 Karlowicz, supranote 1, at 127.



130 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

A. Assess the Iraqi Media Landscape

Any attempt at making recommendations should first begin
with an assessment of the Iraqi media landscape for local and
international organizations.

1. Create a National Media Directory

An Iraqi or international organization should compile a
comprehensive national directory of all local media (radio
stations, newspapers, terrestrial TV stations). This step is crucial as
most media in Iraq developed in the post-war chaos, before the
establishment of any regulatory or licensing body. Such a
directory should provide an assessment of which media have a
proven record of promoting ethno-sectarian tensions, and will be
a useful guide for international donors. This policy report
concludes that the only satellite channel that can be considered
entirely non-partisan and non-sectarian is the Al-Sumariyya
channel, and local Iraqi media specialists and journalists have
echoed this statement.

2. Conduct a Media Consumption Assessment

The Iraqi media landscape is changing quite dramatically. A
second assessment needs to be conducted of Iraq’s media
consumption in Iraq, including how many people watch a
particular channel or specific programs on a channel, as well as
channels from foreign countries. A local Iraqi body or
international organization should take the initiative in
commissioning a survey of Iraqi media consumption. While such
surveys are costly, a set of regularly updated surveys should be
available publicly as a common database for Iraqi actors, regional
media organizations and international donors to better assess the
media environment. Reputable agencies such as InterMedia have
conducted media surveys for specific clients.

One of the weaknesses of this paper is that while various
private surveys, as well as interviews with local journalists, indicate
that consumption of ethno-sectarian media is on the rise in Iraq,
reliable statistics on Iraqi audience preferences and media
consumption are lacking. Such trends need to be documented in
a proper survey to help both local and international actors and
policymakers in devising the most effective strategy to prevent the
emergence of a media that encourages violence or at least provide
a viable alternative.

3. Conduct an Audience Research Survey

There are no reliable statistics of audiences in Iraq. Audience



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 131

research can determine how age, location and income affect
media consumption.  Such information will be valuable to
advertisers and boost the revenues of independent media in Iraq,
thus strengthening an alternative to media dominated by political
factions.

B. Improve and Implement Media Regulation

The principal media regulatory body in Iraq is the
Communications and Media Commission of Iraq, formed in 2004.
The function of the CMC is similar to the American Federal
Communications Commission (FCC) or the UK’s Office of
Communication (OfCom). The CMC is a body designed as an
independent regulatory authority for Iraqi communication
industries, including television (both satellite and terrestrial),
radio, telecommunications and wireless communications such as
Internet. According to the 2005 Constitution, the CMC falls
under the jurisdiction of the Iraqi parliament. In terms of this
policy paper, the CMC is important as it is charged with
establishing the framework and editorial guidelines for the
content of TV and radio programs. In the past, these functions
were controlled by the Iraqi Ministry of Information, with the
Ministry essentially using the media to disseminate Ba’athist
propaganda, so the establishment of the CMC is a positive step.
(The Ministry was abolished after the 2003 Iraq War.)

Several recommendations can be made to the CMC and
other Iraqi governmental entities. Karlowicz’s study notes:

In some countries where conflict was fuelled by ethnic hatred
(e.g. Rwanda, Burundi, Bosnia, Kosovo) an initial “hard hand”
on the media may be necessary to stop further incitement of
violence. Temporary and emergency measures such as a hate
speech regulation, applicable to both the print press and
broadcast media, may be necessary to keep the fragile peace
under control. However, such measures should only be
implemented at the very initial phase of the mission when
journalistic self-regulation is largely absent.”

The interim administration of Iyad ‘Allawi demonstrated its
“hard hand” when it closed the offices of the pan-Arab channels
Al-Jazeera and Al-Arabiyya in August 2004 for “incitement to
hatred.” It charged that these channels bestowed regional
legitimacy upon the insurgents by framing them as an “Iraqi
resistance.” Now, the Commission will also have to deal with the
local Iraqi channels as well.

37 Id. at 131.



132 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

1. Increase Awareness of Media Regulation in Iraq

The CMC needs to increase its profile among journalists. I
realize that many of the journalists I interviewed had not even
heard of the body. Other journalists have expressed critiques of
the Commission, arguing it has not done enough. Sa’ad Al-Saraf
of the Star TV Network stated in regards to the CMC: “Indeed,
there seems to be a sort of ‘look the other way’ approach to
enforcing the commission’s rules, such as the ban on spreading
sectarian, racial and religious sedition and strife.””

2. Enhance the Existing Broadcasting Code of Practice, Create a
Code for Reporting Ethno-Sectarian Issues and Further Fund the
Monitoring Body

The CMC operates under an Interim Broadcasting Program
Code of Practice that was inherited from former CPA Order 65,
which restricts media messages that “incite violence.” The second
recommendation calls upon the Iraqi National Assembly to
urgently deal with a draft law introduced by the CMC to replace
the CPA Order. The CPA Order has a stigma in Iraq, as many
would point out that it was those CPA Orders that called for the
closure of Muqtada al-Sadr’s outspoken Al-Hawza newspaper,
which ultimately ended up inciting violence between his forces
and the U.S. military. Passing this law will give both the CMC and
its codes more legitimacy in the Iraqi media environment.

If this legislation passes, the “Interim” Broadcasting Program
Code of Practice would presumably become “permanent.” The
Code, as is, seeks to protect freedom of speech, as long as that
freedom is not abused by inciting violence or upsetting ethno-
religious dynamics in Iraq. However this Code will need to be
more specific in defining what constitutes “incitement to
violence.” Agreeing on this matter should be done with the CMC
and with a body of Iraqi journalists so that such a code can be
based on consensus. Such a Code must give concrete examples of
how tele-visual media in the past have “incited violence.” Second,
such a Code should specify the punishments that will be meted
out to channels that intentionally incite violence. Additionally this
Code should acknowledge, with concrete examples, how ethno-
sectarian violence may be encouraged indirectly by the media, and
indicate that equal punishments will be incurred for such
infractions. The court system in Iraq is inundated with cases, so a
special body for media arbitration should be created for the media
outlets to settle media related disputes.

38 Cochrane, supra note 28.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 133

While enhancing the existing Code of Practice will be a
positive step, this policy paper recommends creating a specific
Code for Media Reporting on Ethno-Sectarian Issues. This
recommendation is based on a past precedent where the CMC
created a Code for Media during Elections, which laid out rules on
how the Iraqi media should cover the 2005 electoral campaigns.
Creating a separate Code for Ethno-Sectarian Issues will
demonstrate that the CMC acknowledges the problem and is
serious about resolving it.

The question remains as to how to prevent ethno-
sectarianism in the Iraqi media, while still allowing for free speech.
The first step is for the CMC to elaborate on a Code of ethical
journalistic practices when reporting on ethno-sectarian issues.
Such a Code will demonstrate to all Iraqi media outlets that the
CMC'’s actions are based on a set of values reached by consensus,
rather than arbitrary sanctions imposed by an organization akin to
the former Ministry of Information.

In order to ensure that stations comply with this Code, the
CMC will have to ensure continuous monitoring of the Iraq
media. The CMC has an established Monitoring and Research
Department which surveyed the media during the elections to
ensure compliance with their elections reporting code. The
relevant entities in the Iraqi legislature should increase funding to
the CMC so it can expand this Department to carry out this
monitoring task. In the long term, this Department should make
public the findings of this body, with regards to the media’s
incitement of ethno-sectarian tensions, as well as issue a report of
media seeking to defuse tensions.

3. Apply Specific Measures to Deal with Ethno-Sectarian Media

The government and the CMC should adopt measures
making special provisions for political, sectarian and religious
broadcasters. License renewal can be connected to requirements
that these channels have a board or staff that are heterogeneous.
These stations could be required to include programming that
reflects Iraq’s ethno-sectarian mix in a positive manner.

C. Increase International Assistance

1. Create an Iraqi Media Loan Fund

International donors and NGOs have aided with media
development projects and this trend should continue. A loan
fund should be established to develop support, capacity building
and training for non-partisan media in Iraq. An example of such



134 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

an initiative includes the South African Media Development Fund,
which was developed in conjunction with the Free Voice of the
Netherlands and Open Society Initiative of Southern Africa
(OSISA).

2. Create an Iraqi Media Development Network

International actors have made positive contributions to the
Iraqi media. Various ministries of the governments of the UK,
Germany and the Czech Republic have offered assistance to the
developing media in Iraq. Al-Mirbad Radio and TV in the south
of Iraq was established with a grant from the UK Department for
International Development, with the BBC World Service Trust
providing training and infrastructure needs. The German Foreign
Ministry sponsored Telephone FM, a youth program produced in
Germany and then broadcast by FM stations in Iraq. The
independent news outlet Aswat Al-Iraq was established with aid
from the Reuters Foundation and UNDP. The Institute for War
and Peace Reporting (IWPR) and International Media Support
(IMS) have been active in developing the Iraqi media. Other
NGOs have had experiences in training Iraqi practitioners in
Jordan, while still others are seeking to develop Iraq’s cultural,
entertainment and film media. These various actors should “pool”
their expertise together in a common network so that each party
benefits from the others’ experiences with the Iraqi media.

D. Improve Media Education

The solutions to the status quo in the Iraqi media landscape
cannot solely rest with legislation against media outlets that incite
hatred. Media regulation does not solve the problem of educating
journalists on social responsibility and reporting during times of
conflict.  One of the problems in Iraq is that professional
standards and practical training for journalists are relatively new in
a society that repressed its media in the past. Though journalism
schools existed during the Ba’athist era, instruction focused on
promotion of the views of the Ba’ath Party. Under the
circumstances of ethno-sectarian reporting in Iraq, international
media organizations should raise awareness of international
standards in journalism to local media practitioners.

1. Improve Training for Iraqi Media Practitioners

In a survey distributed to the Iraqi radio and TV channels, the
most common request was the need for “technical training of their
staff.” Often media stations in Iraq would receive donations of
high-tech equipment that their staff did not know how to use.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 135

Granted, the security situation makes such future cooperation
difficult in the country itself, as foreign trainers may be hesitant to
travel to Iraq. Such difficulties can be overcome by holding
workshops abroad to train Iraqis to serve as media trainers once
they have returned to Iraq. International assistance should be
dedicated to financing Iraqis to take part in these training sessions
abroad. Training should include technical matters and issues of
media law and ethics, such as those offered at the Program for
Comparative Media Law and Policy at Oxford University.”

2. Improve Local Media Educational Institutions

International assistance should also be directed towards
developing the institutional capacity of Iraqi media. Education in
these institutions could focus on how journalists can conduct
balanced reporting at a time when their nation is on the brink of a
“civil war,” and thus create an alternative to an ethno-sectarian
media. Baghdad University’s College of Mass Communications, as
well as other Iraqi universities with Communications departments,
is in desperate need of updated technical equipment. Faculty at
these universities can benefit from intellectual development by
revising their syllabi and curricula; this process can be facilitated
by hosting Iraqi media professors in foreign universities.

Outside of the university system, most media practitioners
agree that an independent institute should be created to offer
professional and mid-level training to Iraqi media practitioners.
In this capacity, international donors can offer financial and
technical expertise for establishing such an institution.

E. Protect Iraq: Journalists

A free and pluralistic media cannot emerge when the
journalists are themselves targets of the violence they seek to
cover. Improving education for Iraqi journalists may seem like a
moot point, when once they have acquired their skills they could
be targeted in Iraq’s ensuing violence. Protecting Iraqi journalists
would seem to be crucial, yet it is most complex, as it involves
security organizations not necessarily involved with media. The
plight of the independent journalist in Iraq in between conflicting
ethno-sectarian media should be emphasized. Refusing to comply
with pressures from competing political factions to portray a party
in a positive or negative light can result in significant dangers.
Organizations such as the International Federation of Journalists

39 Program for Comparative Media Law and Policy at Oxford University (PCMLP)
(Feb. 28, 2007), http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk.



136 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

have called on the Iraqi and U.S. governments to make a
commitment to protecting journalists and freedom of the press, as
well to bring to justice those who target journalists in violent
attacks. Yet the question is, how to protect journalists, if the Iraqi
security forces can barely protect themselves? Iraqi journalists
could embed with Iraqi security forces, but that may also make
them a target, or influence their reporting. Given the current
security situation in Iraq, an independent NGO or other
international organization should develop a standardized program
that deals with reporting in conflict zones and offers training for
Iraqi journalists to learn to better protect themselves while
covering potentially dangerous topics or areas.

F. Create a “Peace Media” Alternative

While this policy paper has highlighted how media have
emerged as powerful tools in increasing awareness of ethno-
sectarian divisions in a deeply-divided society, it has also shown
that they have the potential to shape and influence public
attitudes in overcoming tensions. The media can channel
communication between parties and serve a dialogical role in the
ethno-political context, ultimately building confidence between
parties. The cases of such a “peace media” are rare, yet there are
organizations that can offer advice to Iraqi journalists on how to
create such a media.

1. Learn From Other Applied Experiences in Peace Media

The NGO Search for Common Ground (SFCG) has had
extensive experience in creating “peace media” and offers three
strategies for transforming the media in areas of conflict. First,
they advocate the media playing a role where they deliver a free
flow of accurate and constructive information and counteracting
misperceptions. Second, they suggest that the media can build
confidence and mediate between conflicting parties by fostering
dialogue and communication between the parties. Finally, they
state that the media can serve a “watchdog” role, or as instruments
of early warning for the potential escalation of a conflict.

SFCG advocates a holistic approach to societies where conflict
has occurred or has the potential to break out. In their opinion,
addressing only media institutions fails to bring in other actors
who have a role in the conflict. They stress that a sustained effort
to transform a conflict has to involve efforts to change the
mentalities of individuals as well as societies, and thus they seek to
involve governmental organizations, non-governmental
organizations, businesses (including media owners), public



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 137

opinion leaders, academics and marginalized sections of society
into their programs.”

The Search for Common Ground techniques include training
workshops for media practitioners in African countries such as
Angola, Burundi, Rwanda, Liberia, the Democratic Republic of
Congo, and Sierra Leone; the Balkans in Macedonia and Albania;
as well as the Middle East, Sri Lanka, Cyprus and its Greek-Turkish
project. Their assistance focuses on three different aspects of local
media structures in conflict zones that seek to create a media
culture that allows for a variety of opinion, provide professional
training for journalists and provide equipment to local media.

2. Develop a Peace Media Strategy

The following techniques adopted by Search for Common
Ground should be applied inside of Iraq:

e  Workshops on dialogue facilitation and collaboration
for Iraqi media practitioners;

e Workshops to educate journalists, station owners and
producers on how to defuse inflammatory coverage;

e Training local journalists and students in conflict
resolution skills using various media and materials;

e Joint media projects between the various ethno-
sectarian groups;

e Facilitating meetings between owners of independent
and ethno-sectarian media;

e TV and Radio programs fostering dialogue and
cooperation between journalists from different ethno-
sectarian groups;

e Documentaries about initiatives that bring ethno-
sectarian groups together;

e Drama series that use entertainment to convey themes
of ethno-sectarian cooperation; and

e  Programming for children that deals with these themes.

3. Focus Attention on the Entertainment

Peace media strategies should focus on entertainment, such
as films, drama series and comedies, as these programs can reach
wider audiences and provide a release from the daily violence in
Iraq.  Entertainment that can include fictional characters

40 Sandra D. Melone, Georgios Terzis & Ozsei Beteli, Using the Media for Conflict
Transformation, BERGHOF RES. CENTER FOR CONSTRUCTIVE CONFLICT MGMT., Apr. 2002, at
10.



138 CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

representing all of Iraq’s communities, as well as actors from Iraq’s
ethno-sectarian mosaic, can provide a tele-visual alternative for the
Iraqi public to the news of continued inter-ethnic and inter-
sectarian strife.

4. Provide Literature on Peace Media

Existing material on peace media and journalism is primarily
in English. Useful articles and handbooks should be translated
into Arabic, Kurdish and Turkish to be distributed at media
institutions and educational facilities.

This paper demonstrates that the media landscape in Iraq is
at a juncture where it has the potential to exacerbate the ethno-
sectarian tensions that already exist. Rather than waiting for the
media to turn into instruments of hate and further distancing
these communities, the policy recommendations in this report are
essentially proactive measures to ensure that the media can serve
as tools of reconciliation, if not cohesion.



2007] THE DYNAMICS OF IRAQ’S MEDIA 139

APPENDIX: A SAMPLE OF ETHNO-SECTARIAN MEDIA IN IRAQ
A. Political Islamist Media

1. Arab Shi’a Media

SCIRI

Al-’Adala (Justice) daily paper

Al-Wahdah (Unity) weekly paper
Al-Ghadir radio station

Al-Furat (The Euphrates) satellite channel

The Da’wa Party

Al-Da’wa (The Call) daily paper
Al-Bayan (Announcement) weekly paper
Al-Masar radio station

Al-Masar TV channel

Sadr Trend

Ishraqat al-Sadr daily paper

Al-Hawza al-Natiga (The Active Hawza) weekly paper
Al-Salam radio station

Al-Salam TV station

Iraqi Hizbullah
Al-Bayyinah (Evidence) paper

2. Arab Sunni Media

Iraqi Islamic Party

Dar al-Salam (House of Peace) radio station
Dar al-Salam (The House of Peace) newspaper daily paper

General Dialogue Conference
Al-’Itisam (The Guardian) daily newspaper

The Unified National Movement
Al-Sa’ah (The Hour) biweekly newspaper

The Association of Muslim Scholars
Al-Basa’ir (Insights) daily newspaper




140

CARDOZO ARTS & ENTERTAINMENT [Vol. 25:95

B. Ethnic Based Media

Kurdistan Democratic Party (KDP)

Khabat daily newspaper in Kurdish

Al-Ta’akhi (Brotherhood) daily newspaper in Arabic
Voice of Iraqi Kurdistan radio station

Kurdistan Satellite Channel

Patriotic Union of Kurdistan (PUK)

Al-Ittihad (The Union) daily newspaper in Arabic

Kurdistan Nuwe daily newspaper in Kurdish

Al-Hurriyya (Freedom) radio station

Al-Hurriyya (Freedom) terrestrial Arabic TV station in
Sulaymaniyya

Voice of the People of Kurdistan radio station

KurdSat satellite channel

Iraqi Turkmen Front

Turkmenelli (The Turkmen Nation) daily newspaper in
Turkish

Turkmenelli (The Turkmen Nation) radio station in Kirkuk,
Tal Afar and Mosul

Turkmenelli (The Turkmen Nation) terrestrial TV in Kirkuk

Assyrian Democratic Movement

Bahra al-Diya (The Light) newspaper

Ashur (Assyria) terrestrial Arabic TV station in Sulaymaniyya
in Mosul




